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제목 캘빈의 포괄적 십자가사상의 가치와 한계
영문 제목 Values and Limitations of Calvin's Comprehensive Atonement Thought
저자 차재승 (필리핀장로교신학교)
다운로드 pdf 11.캘빈의 포괄적 십자가사상의 가치와 한계-차재승.pdf (432 KB)
논문 구분 일반논문 | 신학/철학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제16권 2호 (통권 47호)
발행 년월 2011년 06월
국문 초록 캘빈의 십자가사상은 형벌적 대속론(Penal Substitutionary Theory)의 극단적인 형태로 잘못 이해되어왔고 이로 인해서 많은 비판이 제기되어 왔다. 이러한 비판에 대해서 캘빈옹호자들은 그의 십자가사상이 여러 가지 주제(motifs)를 함께 가지고 있다는 점을 들어서 캘빈을 변호하고 있다.
캘빈의 십자가사상은, 그 자체로도 여러 동기들을 포함하고 있을 뿐만 아니라, 그리스도의 십자가를 다른 신학의 주제와 깊이 연계시키고 있기 때문에 포괄적이고, 그리스도의 십자가가 구원의 총체성으로, 성례의 실재로 이해되고 있다는 점에서도 포괄적이며, 객관적인 면과 주관적인 면을 아우르는 균형을 보여준다는 면에서도 포괄적이다. 따라서 캘빈의 십자가사상은 연계적 포괄성, 종합적 포괄성, 균형적 포괄성을 보여주는, 광범위한 사상이라고 정의 내릴 수 있다. 그런데 이러한 포괄성에도 불구하고 캘빈의 십자가사상은 몇 가지 점에서 동시성을 결여하고 있다. 용서와 심판으로 드러난 하나님의 속성의 동시성, 그리스도 한사람의 죽음으로 모든 사람이 함께 죽는 그리스도와 인간의 동시성, 그리스도의 인성과 신성의 동시성 등이 캘빈의 십자가사상에서 충분히 강조되고 있지 못하다. 캘빈이 ‘십자가의 다양한 실재가 동시적인 것’에 주목하지 못한 이유는 상업적, 제례적 논리 구조, 교환을 근거로 하는 대속, 철학적인 신개념(concept of the divine) 등을 십자가 해석에 적용했기 때문인 것으로 보인다. 그리스도의 십자가는 신비(mystery)이며 드러남(revelation)이다. 한편으로는 인간의 논리를 쉽게 적용할 수 없기 때문에 인간지성을 파괴하는 ‘드러난 신비’이며, 다른 한편으로는 인간의 틀을 압도하는 구체적인 실재를 드러내고 있기 때문에 ‘신비스러운 계시’이다. 동시성이란 이러한 십자가신비의 구체적인 실재를 적절하게 표현하
는 하나의 실마리이다.
영문 초록 It has been argued that Calvin''s atonement thought represents one of the extreme types of penal substitutionary theory, on the basis of which various criticisms on Calvin’s overarching atonement view have been made. The strategy of the defenders of Calvin is to hold that Calvin’s atonement view is much more diverse than what penal substitutionary perspective can denote. The present paper aims to demonstrate how comprehensive and synthetic his atonement view is not only within his atonement paradigm but also in its comprehensive and balanced links with other fields of theology. Calvin maintains that Christ’s crucifixion is both a vehicle leading us to God and a representation of God’s glory, accomplishes totality of salvation, represents reality of the sacraments, and originates justification and sanctification in us.
Notwithstanding this comprehensiveness, Calvin’s atonement thought lacks appropriate emphases on simultaneity in three ways: (1) Attributes of God such as forgiveness and punishment, (2) Christ and his followers, and (3) Christ’s humanity and divinity. The reason Calvin is not fully aware of the simultaneity is because he seems to apply to his interpretation of the cross a human legal and commercial logic, a concept of exchange for substitution, and a notion of divine impassibility. But the cross is mystery and revelation. On the one hand, it is revealed mystery that destroys human reason, and, on the other hand, it is the concrete reality that mysteriously overwhelms human paradigms. Simultaneity is one of a few clues that show us this concrete reality of the mystery of the cross.
키워드 캘빈, 십자가사상, 형벌적 대속론, 포괄성, 동시성, Calvin, atonement, penal substitution, comprehensiveness, simultaneity.