통합 자료실

제목 기독교 세계관에서 본 한국의 역사교육
영문 제목 Current History Textbooks Concerning Christian World-View
저자 김보림 (총신대학교)
다운로드 pdf 2.김보림-최종 수정본-110928[2].pdf (494 KB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제16권 3호 (통권 48호)
발행 년월 2011년 09월
국문 초록 역사교육 현장에서는 기독교 역사교사가 성경적 가치관에 도전받는 경우가 많다. 기독교세계관은 성경에 근거하여 성경이 하나님의 창조와 인간의 타락과 구원을 기록하고 있다고 본다. 역사적으로 볼 때 기독교세계관은 창조, 타락, 구속이라는 구조 위에서 발전되어 왔다. 2011년도 현재 우리나라에서 사용되는 모든 중고등학교의 역사 교과서들을 분석한 결과, 이들은 진화론만 언급하고 있을 뿐, 창조론에 대해 서술하지 않고 있음을 알 수 있다. 인류의 기원에 대한 년도도 교과서별로 300만년, 400만년, 500만년 등으로 일정치 않게 서술되어 있어 최초의 인류인 오스트랄로피테쿠스가 인식론적으로 어디에서 어떻게 나타나고 있는지 학생들은 이해할 수 없다. 칼빈의 무오 성경에 입각한 교육론은 역사교육의 방면에서도 그 목적과 내용, 교육방법에 있어서 학문과 신앙의 이원론이 팽배한 현대 공교육에서 역사를 어떻게 가르쳐야 하는가에 대한 이론과 방법을 제시한다.
영문 초록 There are many cases that christian history teacher have some troubles to teach creationism of the bible in his/her history class in reality. Christian world-view is based on the bible which is written about the Creation of God, Human being''''s degradation, Salvation. As a result of the analysis about the history textbooks which are used in Korea recently, these textbooks describe not Creationism but only Evolutionism. The descriptions of the Human being''''s origin in those textbooks are ambiguous and changeable because evolutionism is based on only discovery of fossils. Therefore students cannot understand where they came from with epistemological and historical perspective. Moreover, the descriptions of the Australopithecus who is known as the first human being are not in agreement on the year of the appearance: 3 million years ago, 4 million years ago, 5 million years ago. Calvin''''s educational theory can come up with many alternatives about the goal, content, educational method concerning history education in order to solve these problem.
키워드 역사교육, 역사교사, 기독교 세계관, 창조론, 칼빈의 교육론