통합 자료실

제목 우리나라 교회 고등학생의 기독교세계관 실태와 세례 유ㆍ무와 신앙경력과의 관계에 대한 연구
영문 제목 An Examining of the current status of the Christian Worldview, the relationship between the Christian worldview with their baptism and their periods of Christian life among the high school students of Korean churches
저자 정희영 (총신대학교)
권태경 (총신대학교)
다운로드 pdf 8. 우리나라 교회 고등학생의 기독교세계관 실태와 세례 유ㆍ무와 신앙경력과의 관계에 대한 연구-정희영,권태경.pdf (528 KB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제17권 1호 (통권 50호)
발행 년월 2012년 03월
국문 초록 본 논문의 목적은 교회 고등학생의 기독교세계관 실태와 세례 유ㆍ무와 신앙경력과의 관계에 대한 조사를 통해 현재 우리나라 교회 고등학생들의 기독교세계관에 대한 현 주소를 파악하고 이를 근거로 앞으로 우리나라 교회 고등학생의 기독교 세계관 확립을 위한 방향을 제시하는 것이다.
본 연구의 문제는 첫째, 우리나라 교회 고등학생들의 기독교 세계관은 어떠한가? 둘째, 우리나라 교회 고등학생들의 기독교세계관과 세례의 유ㆍ무와의 관계는 어떠한가? 셋째, 우리나라 교회 고등학생들의 기독교세계관과 신앙경력과의 관계는 어떠한가? 등이다.
본 연구의 도구는 설문지로서 5명의 학자들의 기독교세계관의 기본 틀을 비교 분석한 것에 근거하여 기독교세계관에 대한 6가지 질문을 중심으로 23문항과 일반적인 문항 6문항으로 총 29문항으로 구성되었다. 조사 대상자는 805명이며 자료 분석은 SPSS 12.0을 사용하여 빈도 분석과 t-test, 그리고 one-way ANOVA로 통계처리 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 교회 고등학생들의 기독교 세계관은 대체로 긍정적이라고 평가할 수 있다. 둘째, 우리나라 교회 고등학생들의 기독교세계관은 세례의 유ㆍ무와 관계가 없다. 셋째, 우리나라 교회 고등학생들의 기독교세계관은 신앙경력과 관계가 없다.
본 연구의 결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 이원론적인 삶의 방지를 위해 창조의 계속성에 대한 교육이 꾸준히 이루어져야 한다. 둘째, 교리에 치우친 이론적 지식이 아닌 실제 삶에서 적용할 수 있는 살아있는 지식을 가르치는 교육이 필요하다. 셋째, 응답자들이 진화론과 포스트모던 사상에 영향을 받고 있음을 고려한 교육이 요구된다. 넷째, 세례 전ㆍ후의 교육이 강조되고 확장되어야 한다. 다섯째, 일반 교육과 세상의 특징을 뛰어 넘는 영향력 있는 교회교육이 필요하다.
영문 초록 The purpose of this paper is to examine the current status of the Christian worldview, the relationship between the Christian worldview with baptism and their periods of Christian life among the young people of Korean churches through a study on their Christian worldview, and to provide a suggestion as to how to establish a proper Christian worldview among the high school students of Korean churches.
This paper dealt with the following questions: What is their Christian worldview like? What is the relationship between the Christian worldview of the high school students of Korean churches and their baptism? What is the relationship between their Christian world view and their periods of Christian life?
This study used a survey based on questions drawn from 5 scholars'' frames on the Christian worldview, and the survey was composed of 29 questions: six questions on the general background of the surveyee and 23 questions on the Christian worldview. Data analysis was performed by using SPSS 12.0 and was analyzed according to frequency, t-test and one-way ANOVA.
The results of this study are as follows: First, Christian world view of Korean church high school students is positive approximately. Second, the Christian world view of high school students of Korean churches is not related with their baptism. Third, the Christian world view of high school students of Korean churches is not related with their periods of Christian life. The suggestions of the results are as follows: First, in order to prevent dualistic life styles, education on the continuation of the creation must constantly take place. Second, it is necessary to have an education that is applicable to real life instead of a theoretical one that is focused on doctrines. Third, an education that takes into account the fact that the surveyees are under the influence of the evolution theory and postmodernism thoughts is required. Fourth, education before and post baptism must be enforced and enlarged. Fifth, church education must be more effective than secular education and at the same time, needs to differentiate itself from the pattern of this world.
키워드 기독교세계관, 이원론, 세례, 포스트모던사상