통합 자료실

제목 초기 기독교학교의 신앙교육 비교 고찰 : 배재, 경신, 대성, 오산학교를 중심으로
영문 제목 A Comparative Study on Faith Education at Early Christian Schools
저자 강영택 (Young Taek Kang) (우석대학교)
다운로드 pdf 신앙과학문17(2) 01강영택.pdf (491 KB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제17권 2호 (통권 51호)
발행 년월 2012년 06월
국문 초록 본 연구의 목적은 초기 기독교학교에서의 신앙교육을 비교 고찰함으로 오늘날 기독교학교의 정체성 정립에 도움을 얻고자 하는 것이다. 이를 위해 19세기 말과 20세기 초 설립된 기독교학교들 가운데 외국 선교사들이 세운 두 학교와 우리나라의 지도자들이 세운 두 학교를 선정하여 학교에서의 신앙교육에 대해 살펴보았다. 이들 네 학교에서의 신앙교육은 공통점과 차이점을 가지고 있다. 배재, 경신, 대성, 오산학교에서 가르친 신앙은 예배나 기도와 같은 종교적 영역에만 국한되는 것이 아니고 삶의 전부분과 관련되는 것이었다. 학생들은 학교에서 신앙을 사회와 민족에 대한 봉사와 헌신을 수반하는 것으로 배웠다. 학교에서 신앙교육은 성경과목이나 예배시간을 중심으로 이루어졌지만 그 외에도 학생회 활동과 같은 교과외 활동을 통해서도 일어났다. 특히 신앙심이 투철한 교원들과 학생들의 만남을 통해 신앙이 학생들에게 전수되었다. 이들 기독교학교들 간에 차이점도 있다. 선교사들이 세운 미션학교인 배재학교와 경신학교는 신앙교육을 가장 중시하면서 더불어 민주주의 정신을 지닌 교양인 양성을 강조하였다. 반면 한국인들이 세운 학교인 대성학교와 오산학교는 신앙을 토대로 한 민족교육을 강조하여 민족주의 정신을 중요시 하였다. 마지막으로 이들 기독교학교의 신앙교육을 비교 고찰한 것을 토대로 오늘날 기독교학교의 정체성의 재정립에 도움을 줄 수 있는 바들을 제시하였다.
영문 초록 The purpose of this study is to provide help for today''s Christian Schools to re-establish the identity of Christian Schools through examining faith education at early Christian Schools in Korea. To this end, among Christian Schools built in the late nineteenth and early twentieth century. each two schools founded by foreign missionaries and Korean leaders have been selected and examined. This study found out similarities and differences related to faith education at these four schools. The faith taught at Paichai, Kyungshin, Daesung, and Osan Schools was not confined to religious area, such as worship and prayer, but rather associated to the whole of life. The students learned at the schools that faith should result in dedication to the service for society and nation. The faith education mainly occurred at Bible time and worship services, in addition at extracurricular activities like student government activities. Especially students learned faith from the teachers who were deeply dedicated to Christianity. There were differences between these Christian Schools. Paichai and Kyungshin Schools built by missionaries emphasized faith education and at the same time tried to nurture the men of culture with the spirit of democracy. On the other side, Daesung and Osan Schools built by Korean leaders emphasized the education of nationalism based on Christianity and tried to nurture the men with the spirit of nationalism. Finally, some implications to today''s Christian Schools have been suggested.
키워드 기독교학교, 신앙교육, 배재학교, 경신학교, 대성학교, 오산학교