통합 자료실

제목 기독교학교의 조직과 경영에 있어서 교회의 역할 - 기독교학교를 설립한 교회를 중심으로 -
영문 제목 The role of the church in the Organization and Management of Christian Schools - Focusing on the church-founded Christian Schools -
저자 홍창남 (부산대학교 교수)
이종철 (부산대학교 박사과정)
다운로드 pdf 4.홍창남-편집.pdf (608 KB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제18권 1호 (통권 54호)
발행 년월 2013년 03월
국문 초록 본 연구의 목적은 교회가 설립한 기독교학교의 조직과 경영에 있어서, ‘설립 주체인 교회’와 ‘전문기관으로서의 학교’ 사이의 관계가 어떠해야 하는지를 살펴보는 것이다. 이를 위해 교육행정학 논의에서의 학교 통제 방식에 대한 연구 결과들과 함께, 교회가 설립한 기독교학교 관계자들의 면담 자료를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 기독교학교의 정체성과 이념을 분명히 하고, 교회와 학교 구성원 모두가 그것을 공유해야 한다. 건학이념 내지 교육목표의 공유는 교회와 학교의 협력적 거버넌스 구축을 위한 토대이자 출발점이 된다. 둘째, 교육의 자주 성과 학교조직의 특수성을 충분히 이해하고 보장해야 한다. 교육이 지닌 독특한 속성은 불가피하게 교사에게 고도의 자율성을 부여하도록 요구한다. 셋째, 교육전문가들의 자율성을 최대한 존중하는 가운데 그들이 책임을 다하도록 지원시스템을 마련하는 것이 중요하다. 이를 위한 교회와 학교의 역할 분담과 협력을 시스템화해야 한다. 투입, 과정, 산출의 측면에서 각자의 역할을 규정하고 그러한 역할 관계들이 유기적인 흐름 속에서 성과를 낼 수 있도록 제도화해야 한다. 교직원 선발이나 재정 투자와 같은 투입 차원에서는 교회의 역할과 비중이 강화되어야 하고, 교육 프로그램 및 학교조직의 운영과 같은 과정 차원에서는 학교의 자율성이 존중되어야한다. 교육의 성과 측면에서는 장기적인 관점에서 불확실성을 줄여가려는 공동의 노력이 필요하다.
영문 초록 The purpose of this study is to examine the relation between ‘church as a founding institution’ and ‘school as a specialized agency’ in the organization and management of Christian schools. With the research results about school control system(governance) in educational administration, the church-founded Christian school officials interview data were analyzed. The results are as follows: First, the church and school, all members of the Christian make clear identity and goal of the school obviously and it must be shared. Founding ideals and the educational goals of sharing is the foundation and the starting point for cooperative governance of the church and school, Second, the independence of the education and the uniqueness of the school organization fully understand and guarantee. Educational unique properties inevitably requires a high degree of autonomy granted to the teacher. Third, with the utmost respect of the autonomy of educational experts, supporting system that they perform their jobs is needed. And the roles and cooperation of the church and the school should be systematized. In the field of Input, Process, Output, it is important to define their roles. and the relationship between the roles can outperform in the flow, so that should be institutionalized. In Input dimension such as faculty selection or a financial investment, the role and importance of the church to be strengthened. In Process dimension such as organization''s operations and educational programs, the school''s autonomy should be respected. And joint effort in trying to reduce uncertainty in the long-term perspective is needed in Ouput dimension.
키워드 교회설립 기독교학교, 교회와 학교의 관계, 학교통제, 학교 거버넌스, 협력적 거버넌스