통합 자료실

제목 청소년을 위한 교육 설교 구조 제안
영문 제목 Suggestion of education sermon structures for young people
저자 이은철 (Eun-Chul Lee) (한국교육개발원 부연구위원)
이성아 (Seong-Ah Lee) (한국성서대학교 조교수)
남선우 (Sun-Woo Nam) (열림교회 목사)
다운로드 pdf FS21(3) 011(이은철외2) 청소년을 위한 교육 설교 구조 제안.pdf (566 KB)
논문 구분 일반논문 | 기타
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제21권 3호 (통권 68호)
발행 년월 2016년 09월
국문 초록 본 연구는 청소년을 위한 교육 설교의 구조를 구성하여 제안하는 것에 있다. 이를 위해 교수-학습의 이론 가운데 교육 내용 전달에 적합한 ISD(Instruction Systematic Design) 이론과 가네(Gagne)의 9가지 수업사태를 토대로 교육 설교 구조를 구성하였다. 교육 설교 구조는 크게 설교 설계 단계와 내용 전달 단계로 구분된다. 먼저 설교 설계 단계는 1) 바람직한 수준 결정, 2) 대상자 분석, 3) 차이 파악, 4) 설교 목표 설정, 5) 전달 내용 분석, 6) 전달 회차 결정, 7) 내용 전달 전략 개발, 8) 설교 원고 작성이다. 다음으로 내용 전달 단계는 1) 청중의 시선 집중시키기, 2) 설교의 목표 제시하기(주제제기), 3) 사전 지식 및 배경 지식 전달하기(주제와 관련 지식 포함), 4) 설교 내용 전달하기, 5) 설교 내용 이해 수준 파악하기, 6) 이해 수준에 대한 피드백 제공, 7) 실천 내용 전달하기로 구성하였다. 본 연구의 함의점은 청소년을 위한 교육설교 구조의 제안과 함께 연속적인 설교에 적합한 구조를 제안한 것이다.
영문 초록 This study aimed to suggest a new sermon structure for young people education. The proposed structure is based on both nine events of Gagné and selected ISD(Instructional System Design) models, and the process of the sermon is divided into two phases. The first step is the sermon design stage: 1) desired level determination, 2) audience analysis, 3) gap analysis, 4) setting goal of the sermon, 5) learning contents configuration, 6) session decisions, 7) development of content delivery strategies, 8) writing a sermon manuscript. The content delivery stage as the second step is composed of: 1) drawing attention of the audience, 2) presenting sermon objectives, 3) delivering both prior and background knowledge, 4) delivering sermon contents, 5) assessing the level of understanding, 6) providing feedback, 7) delivering the contents for practice. The contribution of study is to provide a education sermon structures for youth with a series of sermon structures.
키워드 청소년 설교, 교육설교, 설교 구조, 설교 설계, 설교 내용 전달, 설교 전달 전략 / young people sermon, education sermon, sermon structures, sermon content delivery, sermon content strategies