통합 자료실

제목 기독교대안학교의 재정 자립을 위한 방안 탐색
영문 제목 Study on Plans for Financial Independence of Christian Alternative Schools
저자 강영택 (Young-Taek Kang) (우석대학교 교육학과 교수)
다운로드 pdf FS22(1) 001(강영택) 기독교대안학교의 재정 자립을 위한 방안 탐색.pdf (601 KB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제22권 1호 (통권 70호)
발행 년월 2017년 03월
국문 초록 본 논문의 목적은 기독교대안학교의 재정 자립을 위한 방안을 모색하는데 있다. 재정 자립을 논의하기 앞서 우리나라 기독교대안학교의 재정 실태를 살펴보았다. 정부의 공적 재정지원이 없는 상황에서 높은 등록금과 낮은 교사임금이 학교재정의 주요 특징으로 나타났다. 그런데 이러한 특징들은 교육의 공공성을 해칠 뿐 아니라 기독교학교의 기본 정신에도 어긋난다는 점을 지적하였다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 본 논문에서는 재원확보를 비교적 건전하게 하고 있는 국내외 학교들에 대한 사례분석을 통해 네 가지 재정확보 방안을 도출하였다. 기독교대안학교의 재정자립을 위한 네 가지 방안들은 다음과 같다. 첫째, 교회의 재정 지원을 보다 효과적으로 받을 수 있는 방안을 찾는다. 둘째, 개인후원자들로부터 지속적인 후원을 받는 방안을 찾는다. 셋째, 건전한 자체수익사업을 통해 학교의 재정을 확보하는 방안을 찾는다. 넷째, 지역사회로부터 다양한 지원을 얻어 학교운영비를 절감하는 방안을 찾는다. 본 논문에서 특히 강조한 것은 기독교대안학교가 지역사회와의 관계를 긴밀하게 형성하여 인적 물적 자원을 주고받음으로 도움을 얻는 방안에 관한 것이다. 학교와 지역사회와의 긴밀한 관계형성은 재정적인 측면에서 뿐 아니라 학교의 궁극적인 목표 달성에도 도움이 된다는 점을 지적하였다. 마지막으로 학교의 재정운영이 중요한 것은 재정의 확보와 시용 방법이 단순히 돈의 문제를 넘어 학교의 이념을 구현하는 길이 된다는 점 때문임을 강조하였다.
영문 초록 The purpose of this paper is to find a plan for financial independence of Christian alternative schools. Before discussing the financial independence of the schools, this paper examined the financial situation of Christian alternative schools in Korea. High tuition fees and low teacher wages were the main characteristics of the school finances in the absence of government’s public financial support. These features point out that it is not only harmful to the publicity of education but also contrary to the basic spirit of Christian schools. In order to solve these problems, this paper draws out four financial securitization measures by analyzing case studies of domestic and foreign schools which are relatively soundly secured. The following are the four methods for financial independence of Christian alternative schools. First, find ways to receive more effective financial support from churches. Second, find ways to receive ongoing support from individual sponsors. Third, find ways to secure the financial resources of the school through its own profitable work. Fourth, find ways to reduce the operating cost of the school with various support from local communities. The emphasis in this paper is on how Christian alternative schools can help by forming human relationships with communities and exchanging human and physical resources. It has been pointed out that the close relationship between the school and the community is not only financially supportive but also helps the school achieve its ultimate goal. Finally, the financial management of the school is important because it emphasizes that securing and applying finance is a way to realize the ideology of school beyond the problem of money.
키워드 기독교대안학교, 기독교학교의 재정, 학교에 대한 교회의 지원, 학교와 지역사회의 협조 / Christian alternative schools, finance of Christian alternative schools, churches’ financial support for schools, cooperation between schools and communities