통합 자료실

제목 A. H. 프란케의 교육사상과 그 영향에 관한 고찰
영문 제목 A Research on A. H. Francke’s Thought of Education and its Impact
저자 최용준 (Yong-Joon(John) Choi) (한동대학교 글로벌에디슨학부 기독철학 교수)
다운로드 pdf FS22(1) 009(최용준) A. H. 프란케의 교육사상과 그 영향에 관한 고찰.pdf (601 KB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제22권 1호 (통권 70호)
발행 년월 2017년 03월
국문 초록 본 논문은 독일의 교육 제도 및 사회 개혁에 큰 영향을 끼친 아우구스트 헤르만 프란케(August Hermann Francke)의 기독교 교육사상에 관한 고찰이다. 프란케는 독일 경건주의를 대표하는 개신교 신학자 중 한 사람이면서 기독교 교육자로서 18세기에 독일의 할레(Halle) 지역에서 프란케 재단을 통해 다양한 사역들을 펼쳐 괄목할 만한 업적을 남겼으며 그의 교육사상은 나중에 독일의 교육 제도 뿐만 아니라 독일의 통일 및 세계 선교에도 중요한 공헌을 했다. 본 논문에서는 우선 그의 생애를 간략히 살펴본 후 그의 경건주의적 사상 및 교육 철학이 그가 설립한 프란케 재단을 통해 어떻게 구체적으로 실현되었으며 그가 남긴 유산이 무엇인지에 대해 살펴보겠다. 그 후 결론적으로 그의 기독교 교육사상이 한국 기독교육에 주는 교훈이 무엇인지를 서술하겠다.
영문 초록 This article deals with August Hermann Francke’s Christian philosophy of education and his influence. He has transformed German society through his work. Francke is both one of the representative protestant theologians of pietism in Germany and Christian educators who, by founding Francke Foundation at the 18th century in Halle, Germany, has done so many remarkable ministries. His philosophy of education made a very important contribution to the present German education system, German unification and world mission. In this article, to begin with, his life is briefly summarized. After that a research is done to clarify how his pietistic mind and educational thought were concretely executed by Francke Foundation and what is his legacy. In conclusion, the implications of his Christian philosophy of education to Korean context is be drawn.
키워드 프란케, 기독교 교육사상, 경건주의, 프란케 재단, 사회 개혁 / Francke, Christian thought of education, pietism, Francke Foundation, Social Transformation