통합 자료실

제목 사이버 교육을 통한 기독교 교육 활성화 방안
영문 제목 Ways of improving Christianity Education using Cyber Education
저자 강이철 (Kang I Cheol) (경북대학교 교육학과 교수)
다운로드 pdf 52200294.pdf (4.03 MB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 통합연구 (ISSN 1226-1157)
발행 정보 제16권 2호 (통권 41호)
발행 년월 2003년 06월
국문 초록 사이버 교육은 한 시대를 규정하는 사회적 현상으로서, 그에 대한 기대아 열풍이 모든 분야에서 느껴지고 있다. 교사와 얼굴을 맞대고 표정을 느끼면서 이루어지는 교육의 효과를 무색하게 할 것처럼 등장한 갖가지 매체가 우리의 교육현장에 등장했다가 사라지곤 했다. 물론 그 매체의 효과에 대한 많은 이야기를 뒤로 남긴 채, 이 글은 교회 교육에 사이버 교육을 활용하고자하는 시도에 앞서, 매체의 학습 효과와 사이버 교육의 실체부터 정확히 밝혀 보고자 한다. 계속해서, 몇 가지 활용 방안을 제안한다. 활용방안을 제안하면서, 무엇보다도 교회교육의 목적을 달성하는 데 사이버 교육이 어떤 기능과 역할을 수행할 수 있는지를 규명해 보고자 한다. 끝으로, 사이버 교육의 성공적인 활용을 위해서는 웹을 통해 전달된 공과내용을 효과적이고, 효율적이며, 매력적으로 설계하는 일이 중요함을 강조하고, 교육공학적 설계 방안 몇 가지를 제안한다.
영문 초록 The purpose of the study is to investigate various ways if improving Christianity Education using Cyber Education. The study consists of 4 different sections. It begins with some comments of several functions and effects of educational media. In the second section, varied values of Cyber education and its implications related with characteristics of N generation are discussed. In the third section, the study suggests some roles of Cyber education for the Christianity Education in church. In this section, applicability of the Cyber education on the Christianity Education in church is suggested. In the last section, a theory of instructional systems design(ISD) is introduced and some design tips for 9 instructional events are recommended respectively. In addition, various ways of visual representations on the learning contents are suggested.
키워드 Christianity education, cyber education, instructional events instructional systems design, visual representations