통합 자료실

제목 산업혁명의 변화에 따른 기독교교육: 산업혁명과 주일학교운동의 관계를 중심으로
영문 제목 Industrial Revolution & Christian Education - Sunday School Movement -
저자 류은정 (Eun Jeong Ryu) (장로회신학대학교 기독교교육 학술연구교수)
다운로드 pdf 004류은정(완료).pdf (517 KB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제23권 2호 (통권 75호)
발행 년월 2018년 06월
국문 초록 본 연구는 산업혁명시대에 자리한 주일학교운동을 고찰하고 한국의 주일학교운동의 시작과 관련된 일련의 움직임들을 정리하며 오늘 4차 산업혁명을 마주하는 교회학교, 주일학교현장에 필요한 교육의 방법과 내용을 전망하고자 한다. 이를 위하여 기독교교육의 역사를 정리한 문헌들 속에 나타나고 있는 주일학교운동의 움직임을 18세기 산업혁명과 관련하여 살펴보고, 4차 산업혁명과 관련하여 오늘 교회교육현장이 당면하고 있는 제 문제들을 정리한다. 그리고 1차 산업혁명의 결과로 나타난 사회적 부조리 현상들을 개혁하기 위해 자리한 주일학교운동처럼 오늘 4차 산업혁명의 결과로 나타나야하는 교회교육의 개혁을 정의하며, 다음 세대들을 위한 기독교교육의 모판을 세우고자 한다. 역사적 고찰을 통하여 18세기 영국의 주일학교 운동이 사회개혁의 의미를 담고 있듯이 한국교회의 대표적인 기독교교육기관인 주일학교운동도 사회운동의 성격을 가지고 있음을 정리한다. 그리고 오늘 시대적 정황에서 주일학교, 교회학교가 기독교교육의 현장으로서 이루어가야 하는 교육적 사명과 과제를 새롭게 전망하고 그 방향을 모색한다. 주일학교운동이 기독교교육의 역사 안에 객관적 지식으로 처리되는 것이 아니라 현재의 기독교교육생태계로 등장하여 교육의 미래를 향하여 의미와 동기를 부여하는 것이 진정한 기독교교육의 역사가 될 것이다. 본 연구는 이를 위하여 하나의 단초를 제시하고자 한다.
영문 초록
This study is to view the Sunday School Movement that has been affected by the First Industrial Revolution, and the beginning of the Sunday School Movement in Korea, and the context and method of the education that is in need in the field of the Sunday School of these days, where we are facing the fourth Industrial Revolution. The study starts with looking into the books of Christian Education history, where it tells about the Sunday School movement that is related to the First Industrial Revolution, and then the issues that the fields of Sunday Schools are having in this era of the Fourth Industrial Revolution. As the Sunday School Movement was to reform the phenomenon of absurdity that the First Industrial Revolution had as a result, this study will define the needs of reformations which the Sunday School is having from the Fourth Industrial Revolution, and will put up a foundation for the Christian Education of the next generation.
Through the historical consideration, the Sunday School Movement of England in the 18th century had a meaning of social reform, and the Sunday School in the Korean church, which is the representative institute of Christian Education, should also have a meaning of social movement. So, this study will focus on viewing and groping the mission and tasks of the Sunday Schools, as a field of Christian Education in this kind of context. The Sunday School Movement will not remain just as an objective knowledge through the history, but it will assign meanings and motives to the future of the Christian Education by being reflected in the modern time contextual system and become a true history. This study will bring up a clue for it.
키워드 산업혁명, 주일학교운동, 교회학교, 4차 산업혁명, 사회운동 / Industrial Revolution, Sunday School Movement, church school, 4th Revolution, social movement