통합 자료실

제목 생명의 기원과 진화에 관한 세계관에 기초한 수업모형의 개발과 그 효과에 관한 연구
영문 제목 A study on the effect of worldview based instruction on students` understandings
저자 조정일 (Jeong Il Cho) (생물학 박사, 전 전남대학교 생물교육과 교수)
다운로드 pdf 52200327.pdf (146 KB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 통합연구 (ISSN 1226-1157)
발행 정보 제18권 1호 (통권 44호)
발행 년월 2005년 03월
국문 초록 본 논문은 논쟁의 여지가 있는 주제, 특히 개인의 세계관으로부터 비롯되는 신념체계에 기초하여 다양한 관점을 가질 수 있는 주제를 다루는 수업 모형을 개발하고 적용해 보는데 그 목적이 있다. 이미 개발된 가치탐구모형이나 가설-연역적 순환학습 모형 등이 이런 목적으로 활용될 수 있다. 중학교 3학년 교육과정 유전과 진화에 나오는 진화 중단원 4차시의 내용을 가지고 진화를 사실로 보는 교과서적 관점과 그것이 갖고 있는 가정과 반박적 증거를 보여주는 비판적 관점을 대비하여 제시하고 학생들로 하여금 자신들의 판단에 따라 선택해 보게 하는 기회를 제공하였다. 학생들은 기존의 진화를 지지하는 관점에서 비판적인 관점으로 변화한 경우가 많았다. 이 수업 모형에 대한 학생들의 의견은 재미있고 의미있다는 것이었으며, 한편으론 어렵다는 반응이 많았다. 이는 자신들에게 주어진 판단과 비판적 사고가 쉽게 다가오지 않았기 때문으로 보여진다. 특히 좀 더 많은 자료들을 제공하며 교사가 좀 더 신중하게 객관적인 접근을 요구하는 주문을 하기도 하였다.
영문 초록 This study was conducted to develop and evaluate the instruction model in which students'' views on evolution were clarified and challenged against evidence such as fossils. The model was implemented by two 9th grade science teachers who taught in Gwangju and Chollanamdo. A total of 184 9th grade students learned a unit of evolution through the worldview based instruction model. Students'' views were assessed by a questionnaire asking their views on 7 topics. After instruction, a change of their views occurred. Students responded in the second questionnaire about their perceptions on the model after instruction. Their responses were positive about the instruction model. Especially students gave a positive response to presentation of the two models and opportunity to think about alternatives. The model apparently fostered the motivation, voluntary participation and understanding. It was suugested that more materials and full time should be provided and full time for their discussion.
키워드 Worldview, origin, evolution, teaching model