통합 자료실

제목 삼위일체 해석원리를 구현하는 성경의 연극적 읽기 원리 : 밴후저의 삼위일체 소통원리와 스타니슬랍스키의 연기방법론을 중심으로
영문 제목 The Dramatic Reading Principle of the Bible that embodies Trinitarian Principle of Interpretation : Based on Vanhoozer's Trinitarian Principle of Communication and Stanislavski's Acting Method
저자 서민정 (Min Jeong Seo)
다운로드 pdf 신앙과학문 24(2) 서민정.pdf (522 KB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제24권 2호 (통권 79호)
발행 년월 2019년 06월
국문 초록 이 논문은 성경의 연극적 읽기가 이성과 경험의 균형을 통해 전인격적으로 성경 텍스트에 접근함으로써 삼위일체 원리를 구현하는 해석적 방법이 될 수 있음을 보여준다. 이를 위해 필자는 하나님의 계시인 성경을 저자 중심적으로 읽어야 함을 주장한다. 그러나 모든 연극적 읽기가 성경의 저자가 의미하는 바를 깨닫는 데에 기여한다고 할 수 없다. 즉흥연기의 방법은 성경을 저자의 의도보다는 독자의 관심과 성향에 따라 해석하도록 이끌 수 있기 때문이다. 이에 필자는 독자주도의 해석을 피하고 저자이신 하나님의 계시로서 성경을 이해하고자 한다.
필자는 성경을 연극적으로 읽기 위해 스타니슬랍스키 연기방법론의 핵심 개념들을 토대로 네 가지 읽기 원리- 상상하기, 말하기, 따라가기, 수행하기-를 제시한다. ‘상상하기’는 텍스트의 세계로 들어가는 사고 과정으로, 성경의 사건을 문자적 이해를 넘어 상황의 언어로 구체적으로 이해하는 데에 도움을 준다. ‘말하기’는 줄거리를 증언하는 언어 행위를 통해 전체 이야기의 흐름 속에서 사건을 파악함과 동시에 인물로서 사건에 참여하는 데 적용되는 원리이다. ‘따라가기’는 텍스트를 관통하는 초목표를 따라가며 저자의 의도에 따라 텍스트를 분석하는 과정에 적용된다. 성자 하나님은 성경의 전체 초목표를 텍스트에서 실현하시며 인물들의 목적은 전체 초목표 안에서 찾아진다. ‘수행하기’는 인물의 체현 과정에서 우리가 텍스트의 의미를 깨닫도록 하는 원리이다. 인물의 체현은 각 장면과 인물의 목적에 기초하여 이루어진다. 성경 해석에서 이 네 가지 원리는 분리되어 순차적으로 적용된다기보다는 대부분 유기적으로 동시에 일어나지만 결과적으로 수행하기의 원리를 통해 연극적 읽기는 완성된다. 우리는 성경에 근거하여 성부 하나님의 뜻을 상상하고 전체 줄거리를 말하고 성자 하나님의 목적과 행함을 따라 성령 하나님의 도움으로 문맥적 의미를 깨달으며 텍스트에 반응할 수 있다.
이와 같은 원리를 기초로 한 연극적 읽기는 역할 체험을 통한 전인격적 요소를 지니며 그 과정에는 앎의 대상과 앎의 주체가 충돌하는 과정이 뒤따른다. 이 충돌에서 해석자는 성경의 주된 동기와 자신의 동기가 어떻게 대치하고 있는지 혹은 함께 하고 있는지 구체적으로 통찰함으로써 자기중심적 읽기의 유혹을 극복하고 앎의 실천으로 나아갈 수 있다.
영문 초록 This article shows that the dramatic reading of the Bible can be an interpretative way of implementing the Trinitarian principle by approaching the biblical text holistically through the balance of reason and experience. For this specific reason, I insist on reading the Bible as the “play of Playwright”, from the author’s perspective. Unfortunately, this does not necessarily mean that every dramatic interpretation approach of the Bible will convey the author’s intension. Improvised acting for instance, it is an audience driven interpretation- allowing for subjective interpretations based on the interests and preferences of its audience than to convey the author’s intention. Therefore, my suggestion is to avoid such audience- centered interpretation but to understand the Bible first and foremost as the revelation of the Author, God.
This paper suggests four reading principles - imagining, speaking, following, performing - based core concepts of Stanislavski, in effort to accomplish the dramatic reading of the Bible. ‘Imagining’ is a kind of thought process through which we enter into the world of the text, enabling us to transcend literalistic meaning into a more detailed understanding based on situational language. ‘Speaking’ seeks to understand a particular situation as part of the flow of the whole story by testifying to the summary. At the same time, this is the principle by which we participate in the situation as a character. “Following” seeks after “the super-objective” that penetrates the whole text, and is used for analyzing the text according to authorial intention. God the Son accomplishes this super-objective in the text, and the objectives of various characters are found within this overarching objective. “Performing” helps us to understand the meaning of the text by embodying the characters of the story. This embodiment is based on each character’s unique objective and background. In biblical interpretation, although these four principles occur together organically, it is this fourth principle that accomplishes dramatic reading. Based on the Bible, we are able to react to the text by imagining the will of God the Father, testifying to the summary of the text, following after God the Son’s objectives and activities, and understanding the meaning of the text contextually by the help of the Holy Spirit.
Such dramatic reading has a holistic element based on role experience. In this process, the subject and the object of knowing comes into conflict. This conflict enables the interpreter to recognize how his or her motivations are either synchronized or distinct from “the super-objective” of the text, helping to overcome the temptation of subjective reading and to proceed forward to practicing knowledge.
키워드 성경, 연극적 읽기, 해석, 내러티브, 스타니슬립스키, 밴후저