통합 자료실

제목 기독교교육을 위한 성서 스토리텔링 공간 기획 연구 - 미국 켄터키의 ‘아크 인카운터’사례를 중심으로 -
영문 제목 A Bible Storytelling Spatial Planning Study for Christian Education - Focused on 'Ark Encounter' Case in US Kentucky -
저자 김태룡 (Tae-Ryong Kim)
다운로드 pdf 신앙과학문 25(1) 김태룡.pdf (2.86 MB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제25권 1호 (통권 82호)
발행 년월 2020년 03월
국문 초록 본 논문은 성경교육을 위한 공간콘텐츠 구축의 필요성을 주장하는 동시에 그것을 위한 스토리텔링 전략을 제안하는 것을 목적으로 한다. 기독교교육에 있어 스토리텔링의 유효함은 이미 학계와 현장에 걸쳐 폭 넓은 공감대를 형성하고 있는 것으로 파악된다. 그러나 실제로 스토리텔링을 활용한 교육방 법론에 대한 연구는 다소 협소한 폭으로 이루어졌으며, 특히 공간콘텐츠와 관련한 연구는 진행된 바 없는 것으로 확인된다. 공간콘텐츠가 지니는 장점을 고려하였을 때 이는 교육에 활용할 필요가 있다. 따라서 노아의 방주를 테마로 한 공간인 ‘아크 인카운터’의 스토리텔링을 몰입의 관점에서 분석하여 성경교육을 위한 공간 스토리텔링 기획 방안을 제시 하였다. 그 결과로 성경 이야기요소들의 효과적 배치를 통하여 자발적인 목표설정을 유도할 것, 동선 구축에 있어 인과적인 이해를 유도하여 성취감 을 획득할 수 있도록 의도할 것, 현실과 다른 성경 속 세계를 구현할 것, 교육대상자들이 성경 인물에 자기이입을 할 수 있도록 유도할 것 등을 제시하였다.
영문 초록 The purposes of this study are insisting the necessity of establishing spatial contents for Bible education and proposing storytelling strategies for the education. When it comes to Christian education, the validity of storytelling already has extensive consensus from academic circles and learning environments. However, the studies on education methodology using storytelling were conducted based on narrow viewpoint and there is no study on spatial contents. When taking into account the strengths of spatial contents, it is necessary to use it in education. Therefore, after analyzing 'Ark Encounter' - a space under the theme Noah's Ark - from the viewpoint of storytelling, spatial storytelling measures for Bible education were derived. As a result, this study proposed that voluntary goal setting should be promoted through effective arrangement of Bible stories, sense of achievement should be obtained by encouraging cognitive understanding when it comes to movement lines, establishing a Bible world which is different from the reality, and inducing educators to be immersed in Bible characters.
키워드 성서 스토리텔링, 성서 공간콘텐츠, 기독교교육, 성경교육, 아크 인카운터, 기독교문화콘텐츠