통합 자료실

제목 교회학교 영아부 초임 교사교육 과정에서 나타난 변화 탐색
영문 제목 Exploration of Changes in the Process of Beginning Teacher Education in the Nursery Department of a Church School
저자 방은영 (EunYoung Bang) (총신대학교(Chongshin University) 산업교육학부 조교수)
다운로드 pdf 신앙과 학문 26-1(페이지 75-104)_방은영.pdf (1.55 MB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제26권 1호 (통권 86호)
발행 년월 2021년 03월
국문 초록 본 연구의 목적은 교회학교 영아부 초임 교사교육 과정에서 나타난 교사들의 변화를 탐색하기 위함이다. 이를 위해 서울시 K구에 위치한 J교회의 2021년도 영아부 교사로 지원한 5명의 초임교사를 대상으로 2020년 11월 4일부터 2020년 12월 16일까지 원격화상회의시스템(Zoom)을 활용한 각 40분씩 총 2회의 개별 심층면담과 각 1시간 30분씩 총 6회차의 교사교육을 실시하였다. 교사교육의 주요 내용은 ‘기독교 세계관’, ‘교사의 영성훈련’, ‘기독교 교사론’, ‘영아발달의 이해(ⅠⅡ)’, ‘교사-영아-학부모 관계와 소통법’이다. 심층면담과 반성적 저널쓰기 등을 통해 수집된 자료들은 질적분석에 활용함으로써 영아부 초임교사들의 변화를 탐색하였다. 연구결과, 영아부 초임교사들은 ‘영아부 교사자격에 대한 반성적 사고’, ‘처음 접해보는 영아발달에 대한 이해와 놀라움’, ‘봉사와 헌신을 넘는 전문가로서의 교사되기, ‘전문가 협업의 실제적 도움에 대한 필요’, ‘항상 배우고 기꺼이 섬기는 교사 되기의 다짐’ 을 나타내었다. 이러한 연구결과는 교회학교 교사선발과 양성, 그리고 교사의 전문성 함양 지원을 위한 전문가 협업과 지속적이고도 체계적인 교사교육이 필요함을 시사한다.
영문 초록 The purpose of this study was to explore the changes of teachers in the process of beginning teacher education in the nursery department of a church school. From November 4 through December 16, 2020, five beginning teachers who had volunteered to serve in the nursery department of a church located in a district of the city of Seoul were respectively interviewed in depth twice, 40 minutes each, via Zoom that is a video communications app, and they received teacher education six times, one and a half hours each. The teacher education revolved around "Christian world view," "spiritual training for teachers," "Christian teacher theory," "the understanding of the development of infants and toddlers(Ⅰ,Ⅱ)" and "teacher-child-parent relationship building and communications." The data that were gathered by the in-depth interviews and reflective journaling were analyzed in a qualitative manner to explore what changes the beginning nursery teachers underwent. As a result, their changes were categorized into five: "reflective thinking on nursery teacher qualifications," "understanding the development of infants and toddlers for the first time and feeling wonder," "becoming a teacher as a specialist, not just as a volunteer or dedicator," "being in need of practical cooperation and help from experts," and "resolving to become a teacher trying to learn all the time and serve gladly." The findings of the study suggest that cooperation from experts and sustained and systemized teacher education are both necessary to select and nurture church school teachers and to help them to develop their professionalism.
키워드 교회학교, 영아부, 초임교사, 교사교육 과정