통합 자료실

제목 ‘10분’의 성경 구절 나눔과 그에 대한 예비교사의 실천에 대한 질적 연구
영문 제목 A Qualitative Study on the ‘10 Minutes’ Sharing of Bible Verses and the Practice of Pre-Service Teachers
저자 서혜정 (Hye Jeong Suh) (백석예술대학교(Baekseok Arts University) 유아교육과 부교수)
다운로드 pdf 002 신앙과 학문 26-3 (페이지 31-60)_서혜정.pdf (1.14 MB)
논문 구분 일반논문 | 사회과학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제26권 3호 (통권 88호)
발행 년월 2021년 09월
국문 초록 본 연구는 교과 수업에서 ‘10분’의 성경 구절 나눔과 그와 연관한 실천에 대해 2학년 예비교사 3인의 경험을 탐구하였다. 자료는 2019년 3월 13일부터 11월 23일까지 실천 기록지, 서술식 질문지, 그리고 면담자료를 수집하였다.
연구 결과, 연구 참여자들은 성경 구절을 자신의 삶을 되돌아보고, ‘계획-실천-공유’의 과정을 통해 1) 성실하게 살기, 2) 계획적인 삶, 3) 미워하지 않기, 4) 경청하기, 5) 화 참기, 6) 판단하지 않기, 7) 칭찬하기, 8) 정직하기를 실천하였다. 본 연구는 성경 구절 나눔의 ‘10분’이 성경 구절과 관련하여 실천 중심의 예비교사 인성교육 사례를 제시한다. 또한 교과 내 ‘10분’의 짧은 시간으로 인성교육이 이루어질 수 있음을 시사한다.
영문 초록 This study explored the experiences of three second-year pre-service teachers about sharing the Bible verses in ‘10 minutes’ in the subject class and the related practice. Data was collected from March 13 to November 23, 2019, from practice records, narrative questionnaires, and interview data.
As a result of the study, the participants looked back on their lives by reading the Bible verses, and through the process of ‘plan-action-sharing', 1) living faithfully, 2) living a planned life, 3) not hating, 4) listening, 5) being patient with anger, 6) not judging, 7) praising, and 8) being honest. This study suggests an example of character education for preparatory teachers whose ’10 minutes‘ of Bible verse sharing is related to Bible verses. It also suggests that character education can be achieved in a short period of ’10 minutes‘ within the subject.
키워드 성경 구절, 나눔, 예비교사, 실천, 인성교육