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제목 메타버스와 기독교 세계관: 성경적 기업의 메타버스 서비스 개발을 위한 전략적 요인 분석
영문 제목 The Metaverse and the Christian Worldview: The Metaverse of Biblical Enterprises Strategic Factor Analysis For Service Development
저자 김태진 (Tae-Jin Kim) (아주대학교(Ajou University) 박사과정)
권오병 (Oh-byung Kwon) (경희대학교(Kyung Hee University) 교수)
강주영(교신저자) (Ju-Young Kang) (아주대학교(Ajou University) 교수)
다운로드 pdf 005 김태진, 권오병, 강주영_신앙과학문 26-4(페이지 137-172).pdf (2.43 MB)
논문 구분 일반논문 | 경제/경영
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제26권 4호 (통권 89호)
발행 년월 2021년 12월
국문 초록 COVID-19 언택트 시대 이후 비대면 수요와 디지털 공간에 대한 중요성이 증대되면서 메타버스에 대한 관심이 개인과 사회, 기업경영과 국가적 차원까지 매우 높아지고 있으나 이에 대한 기독 학문적 연구는 부족한 상황이다. 본 연구는 메타버스 기술을 이용하여 서비스를 제공하는 성경적 기업 입장에서 기독교 세계관의 관점으로 고려해야 할 전략적 요인을 15명의 학계, 연구기관 및 산업계 전문가들을 대상으로 한 델파이 분석 방법으로 도출하였다. 1차 설문은 개방형 FGI(Focus Grouping Interview)를 통해 기술연구단체 ASF에 의한 4가지 메타버스 분류인 가상 세계(Virtual worlds), 증강현실(Augmented Reality), 라이프 로깅(Life-Logging), 거울 세계(Mirror WorIds)에 따라 각 기술 분류가 가지는 강점 및 기회 요인, 약점 및 위기 요인 그리고 중요 고려요인들에 대해서 수집하였고 2차 설문은 1차 설문을 바탕으로 도출된 요인들에 대한 중요도를 전문가들로부터 수집하여 합의된 결론을 도출하였다. 본 연구는 기독교 세계관의 관점에서 메타버스를 이해하고 메타버스 서비스를 제공하는 기업을 위한 성경적 가이드를 도출함으로써 기독 학문적 시사점과 실무적인 시사점을 제시한다.
영문 초록 After the COVID-19 untact era, as contactless demand and the importance of the digital space increase, interest in the metaverse is increasing at the individual, social, corporate and national level, but Christian academic research on this is lacking. In this study, strategic factors to be considered from the perspective of a Christian worldview from the standpoint of a biblical company that provides services using metaverse technology were derived using a Delphi analysis method targeting 15 academics, research institutes, and industry experts. The first questionnaire was conducted through an open FGI (Focus Grouping Interview) through four metaverse classifications by the technology research group ASF: Virtual worlds, Augmented Reality, Life-Logging, and Mirror Worlds, strength and opportunity factors, weaknesses and risk factors, and important consideration factors of each technical classification were collected, and the 2nd questionnaire collected the importance of factors derived from the 1st questionnaire from experts. Thus, an agreed conclusion was drawn. This study presents Christian academic and practical implications by understanding the metaverse from the perspective of a Christian worldview and deriving a biblical guide for companies that provide metaverse services.
키워드 메타버스, 성경적 기업, 증강현실, 라이프 로깅, 가상세계, 거울세계, 델파이