통합 자료실

제목 문화명령과 선교로서의 과테말라 교육 실천 사례 연구
영문 제목 Practices Case Study of Cultural Mandate and Education a Mission in Guatemala
저자 박영철 (Young Chul Park) (Centro Universitario del Norte(CUNOR) University)
홍진근 (Jin Keun Hong) (백석대학교 미래융합기술연구소 소장)
다운로드 pdf 007 박영철, 홍진근_신앙과학문 27-2(p.171-195).pdf (6.02 MB)
논문 구분 일반논문 | 자연과학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제27권 2호 (통권 91호)
발행 년월 2022년 06월
국문 초록 코로나19의 유례없는 확산으로 교육이 특히 큰 타격을 받았고, 교육이 가장 먼저 중단된 서비스이다. 교육은 개인과 국가의 발전에 기여한다. 그리고 조선을 비롯한 근대 개신교 선교 역사 초기부터 지금에 이르기까지 선교의 핵심 도구였다.
하나님은 창조력, 곧 예술, 음악, 문학, 기술을 생산하는 데 사용할 수 있는 능력을 가지고 인간을 창조하셨다는 것은 분명하다. 사실 우리의 기술적 창의성은 우리 자신이 창조주 하나님의 형상대로 창조되었다는 사실에 직접적으로 기인할 수 있다. 과학과 기술은 올바른 가치를 교육하기 위해 기독교 세계관 교육과 함께 가르쳐지고 동반되어야 한다. 과테말라를 비롯한 라틴 아메리카의 많은 개발도 상국은 인터넷 속도가 매우 낮고 정보 격차와 인터넷 네트워킹 문제로 양방향 통신 채널을 사용할 수 없는 실정이다.
본 논문은 하나님의 문화 명령의 일부인 선교로서의 교육(EAM: Education as a Mission)을 소개한다. 4차 산업혁명(4IR)에 필요한 ICT 기술을 과테말라 학생들에게 교육하고 있으며, 기독교 세계관 교육을 통하여 매우 긍정적인 결과를 얻고 있다. 또한 사회봉사를 위하여 적정기술을 활용한 태양광 전등을 개발 중이며, 과테말라의 고속 인터넷망 구축을 위한 국가 파트너십 전략 제안서를 작성 중에 있다. 미래 산업에 직접적인 영향을 미칠 수 있는 ICT 교육은 과테말라가 빈곤 국가에서 벗어나 국가와 사회의 지속가능성을 보장함과 동시에(기독교) 세계관은 선교적 세계관이자 실천적이며 선교적인 적용으로서 올바른 기독교 지도자를 양성할 수 있을 것으로 기대한다.
영문 초록 With the unprecedented spread of Covid-19, education has particularly been hit hard and education is the first service halted. Education contributes to the development of individuals and countries. And it has been a key tool of missions from the early days of modern Protestant missionary history including the Chosun dynasty to now.
It is apparent t hat God created humankind w ith creative ability, a n ability t hat can be used to produce art, music, literature, and technology. In fact, our technological creativity might be directly attributed to the fact that we ourselves are created in the image of God, the Creator. Science and technology must be taught and accompanied by Christian worldview education to educate the right values. Guatemala and many other developing countries in Latin America have very low Internet speed and bi-directional communication channels are not available due to digital divide and Internet networking problems.
This paper introduces education as a mission(EAM) which is a part of God’s cultural mandate. The goal is to teach students in Guatemala the ICT(Information and Communication Technology) needed for the 4th Industrial Revolution(4 IR) and to nurture Christian leaders by teaching them a Christian worldview lecture that produced very positive results. For social services, we are developing a solar electric lamp system using appropriate technology and are preparing a Country Partnership Strategy(CPS) proposal for the construction of a high-speed Internet network in Guatemala.
키워드 코로나19, 교육선교, 문화명령, 4차 산업혁명, ICT