통합 자료실

제목 사복음서 속 예수 그리스도의 장애인 치유 사역에 나타난 통합 교육적 함의
영문 제목 Inclusive Educational Implications of Jesus Christ's Disabled Healing Ministry in the Four Gospels
저자 김기흥 (Ki Heung Kim) (부산교육대학교 교수)
다운로드 pdf 3. 김기흥 51-71.pdf (1.21 MB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제28권 2호 (통권 95호)
발행 년월 2023년 06월
국문 초록 본 연구는 예수그리스도의 치유사역을 바탕으로 장애인 통합교육의 참된 의미를 살펴보고, 그것이 장애인 통합교육에 주는 교육적 의미를 고찰해 보고자 한다. 본 연구 결과에서 도출된 두 가지 시사점은 다음과 같다. 첫째, 통합교육에서 가장 기초적이고 중요한 요소는 먼저 인간의 존엄성에서 출발해야 한다는 점이다. 둘째, 통합은 장애인 당사자의 의지와 노력도 중요하지만, 주변 구성원들의 적극적이고 협력적인 관심과 참여가 결정적인 요소에 속한다. 이를 위해 특히 기독교 세계관적인 인간관을 바탕으로 교회의 장애인에 대한 올바른 태도의 정립과 실천적 노력이 매우 중요하다. 왜냐하면, 교회나 그리스도인들은 사회 구성원들의 통합과 화목을 선도해야 하는 고유한 사명과 책임이 있기 때문이다.
영문 초록 This study explores the true meaning of inclusive education based on the healing ministry of Jesus Christ and examines its educational implications for inclusive education. Two implications are drawn from the results of this study. First, the most basic and important element of inclusive education is human dignity. Second, inclusion is not only dependent on the will and efforts of the person with a disability, but also on the active and cooperative interest and participation of those around them. To this end, it is particularly important that the church's attitudes towards people with disabilities, based on a Christian worldview of humanity, are developed and practiced, because the church and Christians have a unique mission and responsibility to lead the inclusion and reconciliation of all members of society.
키워드 통합교육, 장애인, 치유, 예수 그리스도