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제목 넷플릭스의 한국 드라마 ‘오징어 게임’에 나타난 기독교인의 이미지 연구
영문 제목 A Study on the Image of Christians in Netflix Korean Drama ‘Squid Game’
저자 강진구 (Jingoo Kang) (고신대학교 교수)
다운로드 pdf 01. 강진구 5-27.pdf (967 KB)
논문 구분 일반논문 | 사회과학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제28권 4호 (통권 97호)
발행 년월 2023년 12월
국문 초록 본 연구는 넷플릭스의 한국 드라마 <오징어 게임>에 등장한 기독교인의 이미지를 분석하여 한국 사회가 기독교인을 어떻게 생각하고 있는지를 살펴보고 그에 대안 대안을 제시하는 데 목적이 있다.
세계적인 인기를 끈 드라마 <오징어 게임>에는 세 가지 종류의 기독교인 캐릭터가 등장하며 모두 부정적 이미지를 갖고 있다. 첫째는 위선적인 인물의 이미지로 나타난다.
둘째는 타인을 판단하고 상황과 맞지 않는 행동을 하는 신앙인의 이미지로 묘사된다.
셋째는 지나치게 전도에만 집중하는 자기중심적인 전도자의 이미지를 갖고 있다.
이 같은 부정적 이미지는 일반인이 현실 세계에서 마주하는 기독교인의 모습을 반영하는 것으로 이해되며, 기독교윤리실천운동이 발표한 한국교회의 사회적 신뢰도 여론조사의 결과와도 일치하고 있다. 특히 미국 기독교인의 이미지를 연구한 Fermi Project의 결과와도 유사해서 한국의 기독교인 들이 미국의 복음주의 기독교인들을 닮아가는 듯한 인상을 주고 있다.
이러한 드라마 속의 기독교인의 이미지는 주관적이며 선한 기독교인의 실체가 배제되어 있다. 그러나 이미지의 영향력은 매우 강해서 선교에 장애를 초래할 가능성이 있다. 이에 대한 대안으로 우리는 세 가지를 생각할 수 있다.
첫째는 <오징어 게임>에 나타난 기독교인의 부정적 이미지를 거울삼아서 기독교 세계관에 바탕을 둔 삶을 살아가는 데 힘을 쓰는 일이다.
둘째는 공공의 영역에서 세상의 이웃을 섬김으로써 교회의 선한 영향을 끼치게 하는 일이다.
셋째는 교회가 영화나 드라마와 같은 매스 미디어에 관심을 갖고 신앙으로 훈련된 기독교 대중예술가들을 현장에 파송하는 일이다.
이 모두는 신앙과 세상을 나눠서 이분법적으로 바라보는 시각의 교정이 우리에게는 시급히 필요함을 의미한다.
영문 초록 The purpose of this study is to analyze the image of Christians in Netflix Korean drama <Squid Game> to examine what Korean society thinks of Christians and to suggest alternatives.
The world-famous drama <Squid Game> features three types of Christian characters, all of which have negative images. The first appears in the image of a hypocritical figure. The second is described as the image of a believer who judges others and acts out of context. The Third has an image of a self-centered evangelist who focuses too much on evangelism.
Such negative images are understood to reflect Christians that ordinary people face in the real world, and are also consistent with the results of the Korean Church's social credibility poll released by the Christian Ethics Practice Movement. In particular, it is similar to the results of the Fermi Project, which studied the image of American Christians, giving the impression that Korean Christians are becoming more like evangelical Christians in the United States.
The image of Christians in the drama is subjective and excludes the reality of good Christians. However, the influence of the image is so strong that it may cause obstacles to missionary work.
As an alternative to this, we can think of three things. First, it is to try to live a life based on the Christian Worldview by mirroring the negative image of Christians in <Squid Game>. The second is to have a good influence on the church by serving the world's neighbors in the public domain. Third, the church is interested in mass media such as movies and dramas and sends Christian pop artists trained in faith to the scene. All of this means correcting the dichotomy between faith and the world.
키워드 오징어 게임, 넷플릭스 한국 드라마, 기독교인 이미지, 나쁜 그리스도인, 한국교회의 사회적 신뢰도, 프란시스 쉐퍼, 문화적 변증론