통합 자료실

제목 기독교적 세계관으로 실행한 환경교육을 통한 유아의 배움
영문 제목 Exploring Young Children’s Learning in Environmental Education from a Christian Worldview
저자 김정준 (Jeongjoon Kim) (총신대학교 유아교육과 부교수)
임하은 (Ha-eun Lim) (총신대학교 교육대학원 석사과정)
다운로드 pdf 11.김정준,임하은_293-317.pdf (8.87 MB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제30권 3호 (통권 104호)
발행 년월 2025년 09월
국문 초록 본 연구는 기독교 세계관으로 환경교육을 실행하는 과정에서 유아가 어떠한 배움을 형성해 나가는지를 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 교수와 교사가 협력하여 교육과정을 운영하고, 그 과정에서 나타난 유아의 배움을 분석하였다. 연구 결과, 유아는 환경교육을 통해 ‘버려지는 물건도 재활용할 수 있다’, ‘환경보호를 위해 우리가 할 수 있는 일이 있다’, ‘환경보호는 이웃과 함께 실천할 수 있다’, ‘재활용을 하면 지구를 지킬 수 있다’, ‘지구를 지키는 것은 하나님의 뜻에 따라 사는 것이다’, ‘하나님은 우리를 지켜주신다’와 같은 내용을 학습하였다. 이를 통해 유아의 배움은 일반적인 환경교육의 학습 내용에서 나아가 인간, 이웃, 하나님에 대한 이해로 확장되는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 일반적인 교육과정이나 생태주의 교육과 구별되는 기독교적 환경교육의 구체적이고 실천적인 사례를 제시함으로써, 국가 수준 교육과정 속에서 기독교적 환경교육을 실행하기 위한 기초자료를 제공하였다는 데 의의가 있다.
영문 초록 The purpose of this study was to explore what young children learn in the process of implementing environmental education from a Christian Worldview. To this end, a professor and a teacher collaboratively carried out the curriculum, and the children’s learning that emerged during the process was analyzed. The results showed that the children learned the following: ‘discarded items can be recycled,’ ‘we can take action to protect the environment,’ ‘environmental protection can be practiced together with neighbors,’ ‘recycling can help save the Earth,’ ‘caring for the Earth is living according to God’s will,’ and ‘God protects us.’ These findings indicate that children’s learning extended beyond the typical content of environmental education to include a deeper understanding of humanity, neighbors, and God. This study provides significance by presenting a concrete and practical case of Christian environmental education that is distinguished from general curricula or eco-centric approaches, thereby offering foundational data for the implementation of Christian environmental education within the national curriculum.
키워드 유아환경교육, 재활용, 업사이클링, 기독교 세계관