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제목 국제무역, 해외직접투자 및 국제이주 추이 고찰과 선교 전략 방향 탐색
영문 제목 A Proposal of Mission Strategies Considering the Flows of International Trade, FDI and International Migration
저자 김태황 (명지대)
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논문 구분 일반논문 | 사회과학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제13권 3호 (통권 38호)
발행 년월 2008년 12월
국문 초록 WTO의 출범과 지역무역협정(RTA)의 활성화로 세계화가 가속화되고 있다. 상품과 서비스 교역뿐만 아니라 자본의 이동이 자유로워졌으며 노동력 이동도 점진적으로 확대되고 있다. 경제적 측면에서 세계화의 흐름은 사회문화와 일상생활 및 대인관계의 변화를 가져오므로 선교의 방향 설정에 영향을 끼칠 수밖에 없다. 선교 전략을 효과적으로 수립하고 이행하기 위해서는 시대적, 공간적, 물적 및 인적 여건을 합리적으로 조합해야 한다. 먼저 상품과 서비스 무역의 급속한 활성화에 부합하는 기업의 선교 활동을 강화해야 한다. 세계화의 흐름과 연계시킬 때 인접 국가들에 대한 선교 활동의 활성화가 상대적으로 효과적이다. 또한 관⋅산⋅학⋅선의 협동 체제에 의한 패키지형 선교 전략이 필요하다. 경제활동 주체로서 이주자의 이동을 활용하는 전략을 강화할 필요도 있다. 종합적으로 세계화의 3대 중심축이라 할 수 있는 상품과 서비스, 자본, 노동력의 이동의 자유화를 활용한 선교 전략은 기존 선교 정책과 전략을 대체하는 것이 아니라 보완적 수단으로서 환경 변화에 따라 지속가능하고 탄력적인 방식으로 시행되어야 한다.
영문 초록 The inauguration of WTO and the revitalisation of regional trade agreement(RTA) are accelerating the globalisation. The capital market is open and the international migration is growing more and more, as well as the commercial products and services trade is on the increasing trends. As the economic globalisation tends to change socio-culture, daily life style and interpersonal relationship patterns, we have to consider its influence on the mission policy and strategies. In order to set up and Implement a more effective mission strategy, we have to make up by rational method the time and space constraints, material and human resources. At first, we should build up commercial firms'' missionary activities which correspond to the revitalization of products and services trade. Trying to connect the main tendency of globalisation to the mission, it''s effective relatively to activate a mission model to the neighboring countries. It''s necessary also to set up a package mission strategy based on a cooperation system of public organization-industry-university or academy-mission organization. We need to reinforce the strategies making efficient use of the migrants as economic activity subject. In total, the mission strategy that uses the liberalization tendency of products and service, capital, labour force as key factors of the economic globalisation is not to replace current mission policy and strategies, but to complete a sustainable and flexible system according to the international environment changes.
키워드 세계화, 국제무역, 해외직접투자, 국제이주, 선교 전략Globalisation, International Trade, Foreign Direct Investment(FDI), International Migration, Mission Strategy