통합 자료실

제목 개정 사학법과 기독교대학의 정체성 추구
영문 제목 Private Institution Law Amendment and Identity of Christian College
저자 한윤식 (Youn Sik Han) (LG전자 한국HE마케팅팀)
진현준 (Hyun Joon Jin)
다운로드 pdf 90700294.pdf (653 KB)
논문 구분 일반논문 | 기타
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제11권 1호 (통권 31호)
발행 년월 2006년 06월
국문 초록 개정 사학법은 학교운영의 투명성을 확보하기 위하여 구성원의 학교운영에 대한 의사를 개방형 이사제를 통하여 법인 이사회에 반영할 수 있게 함으로써 교육의 공공성을 강화하는 방법을 택하였다. 이는 대학 건학 이념을 구현하여야 할 이사회의 역할을 구조적으로 제한하는 것이므로 기독교 계통의 학교들은 그 설립 목적을 추구함에 있어서 또는 역세속화의 과정의 추진에 있어서 상당한 어려움을 갖게 되었다.
본고에서는 현재의 개정 사학법의 대안으로서 법인과 학교를 분리하는 방안을 제안한다. 즉 이사회가 학교장을 선임하여 학교장의 책임 하에 자율적으로 교육을 시행하게 하고, 또 대학평의회를 설치하여 대학의 집행부를 견제하는 역할을 하도록 하는 것이다. 그리고 이사회에는 학사행정에는 일절 관여하지 않고, 다만 대학의 집행부와 대학평의회 사이의 충돌을 중재하는 역할과 총장의 업무수행을 평가 및 감독하는 역할을 담당하도록 한다. 이러한 구조 하에서 이사회만 설립 이념의 추구 의지가 분명하다면, 적절한 총장의 임명과 전권 위임의 구조를 통하여 기독교학교의 정체성을 강화하고, 또 나아가서 역세속화를 추진해 나가는 것이 가능할 것이다.
영문 초록 The purpose of recent amendment to the private institution law is in strengthening the public interest of education. The amendment focuses on incorporating each constituent's opinion of school operations through open board system for the purpose of securing transparent operation of private institutions. It can limit the role of board of trustees in nature, however, as the board tries to carry its duty to embody the purpose of education of private universities. As the result, Christian private institutions cannot avoid facing harsh challenges as they pursue the purpose of education and continue its struggle against secularization of the school.
This paper suggests a model of separating the board from the school administration as a countermeasure to the amendment. It suggests that the board appoint president of college so that the president can take the full responsibility of administration. It also proposes that the board organize the university council so that the council can hold the administration in check. The board is suggested not to be involved in academic administration at all, but to take on the role of evaluating and supervising president's capability as well as mediating between the administration and the council. Under such a structure, if the will of the board towards implementation of the education philosophy is strong enough, it is possible to further strengthen its identity as Christian school and to continue to promote the inversed secularization through the appointment of rightful president and delegation of the power.
키워드 개정 사학법, 기독교대학, 정체성, 세속화, 역세속화, 신앙과 학문의 통합, amendment to the private institution law, Christian college, identity, secularization, inversed secularization, integration of faith and learning