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제목 열린 유신론에 대한 비판적 고찰
영문 제목 A Critical Review on Open Theism
저자 이경직 (백석대 기독교철학)
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논문 구분 일반논문 | 신학/철학
발행 기관 기독학문학회
발행 정보
발행 년월
국문 초록 이 논문의 목적은 열린 유신론을 비판적으로 검토하는 데 있다. 열린 유신론은 성경 말씀을 무오하게 받아들이며 성경을 절대적 규범으로 삼는다는 점에서 복음주의적이지만, 하나님의 후회 등을 표현하는 신인동형적 구절들을 문자적으로 해석하여 하나님의 불변성을 부정한다. 또한 하나님의 전능성뿐 아니라 전지성이 좁게 해석된다. 필자에 따르면, 하나님의 후회 등을 표현하는 성경구절들이 문자적으로 해석될 필요가 없으며, 문맥에 따라 은유적 해석과 문자적 해석을 적절하게 사용해야 한다.
또한 열린 유신론은 하나님의 내재성을 지나치게 강조한다. 자유의지를 양립불가능론적으로 이해하는 열린 유신론은 인간의 욕구와 성향이 자율적이지 못하다고 보는 성경의 가르침과 맞지 않는다. 고전적 유신론이 그리스 철학의 영향을 받았다고 비판하는 열린 유신론이 현대 미국사회의 가치관과 전제의 영향을 크게 받은 셈이다. 하지만 열린 유신론은 신학과 기독교철학의 이론적 작업이 교회라는 실천적 맥락에서 이루어져야 한다는 사실을 재확인해주었다. 열린 유신론은 그리스도인의 기도생활을 신학화 해보려는 시도였기 때문이다.
영문 초록 The purpose of this article is to make a critical review on open theism, also called as neo-theism raised recently in American evangelism. Open theism is evangelical in that it advocates the inerrancy of Holy Scripture. There is discrepancy between open theism and classical theism, for the former advocates literal interpretation of some passages concerning God''s repentance whereas the latter admits anthropomorphic interpretation of them. Open theists try to reinterpret the concepts of immutability and omniscience.
Open theism suggests that it recovers the balance between immanence and transcendence, but I think that it tends to emphasize the immanence of God too much. Open theism suggests that there is difference between itself and process theology, for it approves that God, infinite Creator, created the world ex nihilo, exists in itself and is omnipresent whereas process theology disapproves creatio ex nihilo. Open theism, however, is common similarity to process theology in that its God exists only in time.
According to open theism free-will is incompatible with determinism. I think that this suggestion has a unjustified presupposition that human desire and inclination is totally free and that human freedom is libertarian. Holy Scripture, however, does not look upon human desire and inclination as autonomous. The unbiblical concept of American libertarian freedom has influenced on open theism.
Some contributions of open theism, however, should be noted. It tries to bridge over some gaps between theory and practice, namely between theological studies in academic schools and biblical studies in local churches. It confirms that theological studies should be made for believers in Christian communities. Open theism has tried to settle some gaps between theoretical studies and practical lives, for example life of prayer. Classical theism should reconsider these gaps with caution.

키워드 고전적 유신론, 열린 유신론, 전지성, 자유, 문자적 해석, 기도 classical theism, open theism, omniscience, freedom, literal interpretation, prayer