통합 자료실

제목 IMF 구제금융사건 이후 대학교육개혁의 기독교적 고찰
영문 제목 Assessment of University Reconstruction Programs
저자 박문식
다운로드 pdf CC02-박문식교수님[1].pdf (1.72 MB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제15권 3호 (통권 44호)
발행 년월 2010년 09월
국문 초록
IMF 위기 이후 우리나라의 대학교육은 정부의 강력한 행·재정적 지원 아래 주목할 만한 개혁과제들을 진행시켜 왔다. 이러한 프로그램들에서 사용된 구호들은 연구중심, 지역혁신, 산학협력, 평가인증 및 선택과 집중 등이었다. 이러한 사업들은 자원공모의 형식을 띠고 있지만 실질적으로 정부로부터 받을 수 있는 유일한 고등교육 재원이 되었기 때문에 대학들은 생존과 연관 지어 경쟁적으로 참여하고 있다. 정부는 선정대학 평가에 사용되는 정책지표들을 가지고 실질적으로 대학의 구조 및 교육과정의 방향에 지배적인 영향을 끼쳐왔다. 따라서 정부의 대형 프로그램들의 구호와 정책지표 및 운영방식들은 대학의 교육과정에 적지 않은 영향을 끼쳤고 이로 인하여 위기적 요소들도 나타나게 되었다. 이 글에서는 이러한 제도들이 대학교육에 미친 효과 및 비판들과 특히 교육의 본질적 요소의 관점에서 정부 주도의 프로그램들이 안고 있는 논의되지 않은 이슈들을 도출하고 기독교 세계관적 관점에서 비판한다. 10년에 거친 대학개혁 프로그램들에도 불구하고 우리나라의 대학교육경쟁력은 별로 향상되지 않았으며 교육과정은 경시되고 대학개혁의 중심축으로서의 역할을 하지 못하였다. 기독교에서는 고등교육이 수요지향이 아니라 수요를 창출하여 문화명령의 사명자가 되도록 요구한다. 나아가 기독교적 교육의 지향들은 우리 대학의 교육에 있어서 대안이 될 수 있으므로 이의 전망을 제시한다.
영문 초록 After the IMF Crisis, in Korea, several remarkable university reconstruction programs have been undertaken with powerful governmental financial and administrative aids. Slogans in those programs are such as research-oriented, regional renovation, academic-industrial cooperation, university accreditation and selective focusing policy etc. Programs were offered for public application by any institution officially. However, for their viabilities, universities compete for them desperately because the program grants were the only substantial funds for higher education from the government. Actually, authorities have played dominant role on the university reconstructions by setting up nominating criteria based on governmen- tal policies. These programs, therefore, in their slogans, policies and management controls, have impacts on academic curricula that may cause risks on academic education. In this study, not only the effectiveness and critics but also the inherent issues of the programs in regard of academic activities will be suggested and evaluated with respect of Christian world-views. As a consequence, our world university competitiveness is not improved, university curricula tend to be irresponsible or incapable for the university and there was no academic improvement despite the decade-long national university reconstruction programs. In Christian perspectives, higher education is required to be demand-creating rather than demand-driven as a mission of Cultural Mandate. Moreover, Christian curriculum directedness can be an alternative direction in our university education and its vision is presented.
키워드 대학교육개혁, 대학교육과정, 대학자주성, 기독교세계관, 기독교적교육지향