통합 자료실

제목 문화콘텐츠 개발을 위한 창의적 글쓰기 지도
영문 제목 Creative Writing for Developing Culture Contents:A teaching method taking advantage of The Bible <Esther>in a college.
저자 임춘택 (경남대학교)
다운로드 pdf CC09-임춘택교수님[1].pdf (1.93 MB)
논문 구분 일반논문 | 인문과학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제15권 3호 (통권 44호)
발행 년월 2010년 09월
국문 초록 본 논문의 연구 목적은 대학 강좌에서 활용 가능한 대중적인 기독교문화콘텐츠 개발을 위한 창의적 글쓰기 수업안을 제시하는 데 있다. 먼저 문화와 문화원형 개념에 대한 정의를 <에스더>와 연계하여 논의한다. 두 번째로, 구약 <에스더>가 문화(원형)콘텐츠개념에서 논의될 수 있음을 밝힌다. 세 번째로, 독자 중심 문학 연구 이론 관점에서 성경 해석이 어떻게 독자의 상상력으로 이루어질 수 있는지를 제시한다. 네 번째로, <에스더>를 이미 대중문화콘텐츠화한 뮤지컬과 영화 등을 소개하고 <에스더>를 문화콘텐츠화 할 수 있는 장점들을 이어 제시한다. 마지막으로 콘텐츠 창작을 위한 창의적 글쓰기(스토리텔링) 수업에서 <에스더> 본문을 중심으로 한 교수-학습 과정과 방법을 설계하고자 한다.
대학에서의 기독교문화콘텐츠 개발 수업은 신학과, 기독교문화학과, 기독교 대학 교양과정에서 전공 선택 또는 교양 선택 과목으로 지정하여 진행할 수 있어 보인다. 기독교문화콘텐츠 개발은 기독교세계관학자, 기독교인 문화콘텐츠 개발 전문종사자, 기독교 대학(원)생들이 문화시대에 대한 신앙적 소명감을 갖고 지속적으로 감당해야 할 영역이다. 그러므로 논문에 대한 집필 의도는 신앙인으로서, 기독교인 학자로서 행해야 할 마땅한 믿음의 행위라는 당위성에서 나왔다. 논문에서 제시하는 문화(원형)콘텐츠 개념, 독자중심 문학연구방법 그리고 무엇보다도 <에스더>를 활용한 창의적 글쓰기 수업안이 기독교문화콘텐츠개발 창작에 유용하게 활용되기를 희망한다.
영문 초록 The purpose of this study is to suggest a teaching method of the creative writing for developing culture contents in a college. First, this study discusses the definition about the notion of culture and the origin of culture relate with &#65378;Esther&#65379;. Second, I explore that The Bible, &#65378;Esther&#65379; can be discussed in the notion of culture content. Thirdly, I present how the interpretation of Bible can be linked with the Readers'' imagination in the viewpoint of reader-oriented literature studies. Fourthly, I introduce a musical, a movie, and etc., based on the story of &#65378;Esther&#65379; which have already performed successfully as a culture contents.
According to this, I suggest some advantages to make &#65378;Esther&#65379; as a culture content. Lastly, I make some plans some methodology of teaching and learning focusing on the text of &#65378;Esther&#65379; in creative writing and storytelling classes for creating contents. In many colleges, developing the courses for christian culture contents can be selected as a major or an optional course in theological colleges, Developing culture contents should be dealt continuously by christian scholars, christian experts of making culture contents and christian undergraduate and graduate students with a faithful vocation. Therefore, this study is based on the deed of belief which should be done as a christian and scholar. I hope that the notion of culture, the reader-oriented literature studies and, most of all, taking advantage of Esther suggested in this study will be used to develop and create christian culture contents in many ways.
키워드 성경, 에스더, 문화(원형)콘텐츠, 독자(수용자) 중심 문학 연구, 창의적 글쓰기 수업, 스토리텔링