통합 자료실

제목 고흐의 <성경이 있는 정물화>를 통해서 바라본 고흐의 소명
영문 제목 Van Gogh's Calling in light of〈Still Life with the Open Bible (1885)〉
저자 라영환 (Young-Hwan Ra) (총신대학교 신학과 교수)
다운로드 pdf 003 라영환(FS2015-20-3) 고흐의성경이있는정물화를통해서바라본고흐의소명.pdf (661 KB)
논문 구분 일반논문 | 예술
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제20권 2호 (통권 63호)
발행 년월 2015년 06월
국문 초록 본 논문의 목적은 고흐의 〈성경이 있는 정물화〉를 통해서 고흐의 소명을 밝히는데 있다. 고흐는 탁자 위에 펼쳐진 아버지의 성경책과 불이 꺼진 초 한 자루 그리고 에밀 졸라(Emil Zola)의 소설책 한 권을 그려 넣음으로써 아버지의 죽음을 기리고 있다. 고흐가 아버지가 임종하던 해인 1885년에 출간된 에밀 졸라의 책을 성경책과 함께 배치한 것은 참으로 흥미롭다. 비평가들 가운데 일부는 이 그림이 고흐가 아버지의 종교인 기독교로부터 벗어나 모더니티(Modernity)의 이상으로 전환한 것을 보여준다고 주장한다. 이들은 성경책 옆에 고흐의 아버지가 그토록 싫어했던 소설책을 배치한 것에 주목을 하였다. 하지만 만약 고흐의 의도가 기독교와 모더니티를 대비 시키고자 하였다면 성경을 작게 그리고 에밀 졸라의 소설을 더 크게 그렸어야 하지 않았을까? 이 작품을 보면 성경은 화면 중앙에 크게 부각되어 있고, 에밀 졸라의 소설은 비록 성경보다 앞에 놓여있기는 하지만 상대적으로 적게 묘사되었다. 이러한 사실은 우리들에게 적어도 고흐가 이 그림을 그리던 해인 1885년까지는 성경이 에밀 졸라의 책보다 고흐에게 더 많은 영향을 미치고 있다고 보는 것이 더 적합하다고 볼 수 있는 근거를 제공하기도 한다. 그렇다면 고흐가 이 그림을 통해서 말하고자 한 것이 무엇이었을까? 본 논문은 고흐가 그린 성경이 이사야 53장이었다는 점 그리고 그림에 등장하는 에밀 졸라의 소설이 이사야서에 나오는 고난의 종의 모습을 현대식으로 그렸다는 점에 주목하면서 이 작품이 성직자로서 그리고 화가로서의 고흐의 소명을 잘 나타낸다는 점을 드러낼 것이다.
영문 초록 Van Gogh’s 〈Still-life with Open Bible〉, which he painted in 1885, is a remarkable work of art through which we can glimpse Van Gogh’s calling. This work was painted while he was mourning the death of his father. By painting his father’s Bible laid open on the table, the single burnt out candlestick and a novel Van Gogh was mourning his death. These three things that he painted are of great significance to Van Gogh. The Bible, candle and the novel were the puzzle pieces that he spent his whole life trying to fit together and also his life’s purpose.
The burnt out candle is an image often used by Dutch painters that symbolises the transience of human life. In the centre of the painting is the Bible. On the top of the right page are written the word ‘ISAIE’ and the Roman numeral LIII, telling us that the pages are showing Isaiah 53. Finally, there is the small yellow book in the bottom right corner of the painting. This book is Emil Zola’s 『La Joie de vivre』.
Van Gogh’s placement of Emil Zola’s book, published in 1885 the year of his father’s death, next to the Bible is truly interesting. There are some critics who argue that this painting shows Van Gogh’s switching from his father’s Christianity to the ideals of Modernity. They claim Van Gogh’s placement of one of the modern novels that his father so hated beside the Bible shows his intention to represent the novel by Emile Zola contains the truth, like the Bible.
Why is it that Van Gogh painted Emile Zola’s novel with the Bible? What Van Gogh is trying to portray through this painting is neither his abandonment of his faith for Modernism nor their synthesis. To Van Gogh the Bible was not merely an old idea. The open Bible shows the book of Isaiah chapter 53, the song of the suffering servant. The reason why Van Gogh painted Emile Zola’s novel with the Bible was because the novel is telling Isaiah’s story of the suffering slave in a modern light. Emile Zola’s novel tells the story of a family living an unimaginably miserable life. The theme of this novel is not the relationship between religion and Modernism. That is, the love for the neighbour. The novel’s protagonist Paulien Quenu forgave those who took everything from her and showed them mercy. What Van Gogh seeking in this novel was the cure for the alienated and the suffering. What he was rejecting was the hypocrisy of the Church, which could not understand his pure passion. The Bible was a book that inspired him throughout his life. Ahead of him were two roads. The Bible and the world. Van Gogh wanted to connect the two. His pursuit of art and the Bible continues to inspire many people after his death.
키워드 고흐, 성경이 있는 정물화, 소명, 기독교