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제목 토마스 아퀴나스의 자연법 사상에 대한 역사적 재해석: 마틴 루터와 일부 개신교 신학자들을 중심으로
영문 제목 Historical Reinterpretation of Thomas Aquinas' Natural Law: Centered on the Views of Martin Luther and Some Protestant Theologians on Natural Law
저자 유지황 (Ji-whang Lew) (가톨릭 관동대학교 인문대학 기독교학과 교수)
다운로드 pdf 005 유지황(FS2015-20-5) 토마스아퀴나스의자연법사상에대한역사적재해석.pdf (541 KB)
논문 구분 일반논문 | 신학/철학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제20권 2호 (통권 63호)
발행 년월 2015년 06월
국문 초록 본 논문은 중세 가톨릭 신학자 토마스 아퀴나스의 자연법이 역사적으로 오직 개신교 신학자 또는 사상가들에 의해 비판만을 받은 것이 아니라 개신교의 문을 열었던 종교개혁자 마틴 루터를 위시해 일부 주요 개신교 신학자들에 의해 신학적 의미보다는 사회윤리적 의미에서 긍정 수용되었음을 밝힘을 첫째 목적으로 한다. 그리하여 오늘날 고도로 발달한 과학 기술 문명에 의해 통합적이고 다원적이되 그만큼 더욱 세속화가 진행되며 그에 따른 사회 구조적 악의 문제가 점증하는 현대 지구촌 세계속에서 더욱 요구되는 종교간 화합의 한 가지 구체적인 실례로서 가톨릭과 개신교 교회간 대화 가능성의 단초를 제공하고자 한다. 이를 위하여 본 논문은 역사적 관점에서 토마스 아퀴나스가 주장하는 법(法)의 전반적 구조 체계와 특히 자연법의 의미를 설명하고, 그것을 비판한 17세기 영국의 경험주의 철학자 존 로크와 20세기 대표적 개신교 신학자 칼 바르트의 입장을 그와 자연 신학 논쟁을 벌였던 에밀 브루너의 주장과 더불어 논의하며, 나아가 본 논문의 요체로서 토마스 아퀴나스가 제기한 자연법을 거부하기보다 긍정적으로 다루었던 마틴 루터(Martin Luther)의 자연법 이해와, 토마스 아퀴나스의 자연법에 전향적 태도를 취한 개신교 신학자의 한 예로서 그것을 덕성 공동체 함양의 근거로 삼았던 스탠리 하우에르와스(Stanley Hauerwas)를 제시함으로써, 토마스 아퀴나스가 제기한 자연법이 마틴 루터와 일부 개신교 신학자들에 의해 신학적 의미에서는 아니되 사회 윤리적 의미에서 긍정 수용되었음을 밝히고자 한다.
영문 초록 It is the main thesis of this article that Thomas Aquinas' natural law, centered upon the theology of the medieval Catholic church, has historically not only been criticized by Protestant theologians, but importantly also positively acknowledged surprisingly by Martin Luther, a major Reformer in the 16th century, and some prominent Protestant theologians. It tries to suggest a meaningful clue for the constructive conversation between the Catholic and Protestant church, as a way of showing a good example of religious dialogue demanded by the global society surrounded by the highly developed scientific technological revolution and the some serious problems of social evil. In this regard, this work at first deals with the theological system of Thomas Aquinas' law and especially the significance of natural law, and explicates the criticism of a 17th century English empirical philosopher John Locke and a 20th century major Protestant theologian Karl Barth against Thomas Aquinas' natural law, discussing also the controversy of Karl Barth and Emil Brunner on the soteriological possibility of moral human nature which points to natural law. Then this project comes to its main points that Martin Luther significantly accepts Thomas Aquinas' natural law for constructing the good human social life rather than for the human salvation in eternal life, and that Stanley Hauerwas, today's leading Protestant theologian, has taken Thomas Aquinas idea of virtues presupposing the importance of natural law. Hence it aims to show that Martin Luther and some Protestant theologians have affirmatively acknowledged Thomas Aquinas' natural law in the aspect of social ethics rather than in that of soteriological theology.
키워드 토마스 아퀴나스, 마틴 루터, 자연법, 사회윤리