통합 자료실

제목 기독대안학교의 고등학교 수학교육에 대한 연구 : 교육과정의 재구성 제안을 중심으로
영문 제목 A Study on the High School Mathematics Education of the Christian Alternative School : Focusing on the Reconstruction Proposal of the Curriculum
저자 김미림 (Mi Rim Kim) (백석대학교 기독교교육학과 박사과정, 밀알두레학교 교사)
다운로드 pdf 신앙과학문23(3)_002김미림.pdf (523 KB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제23권 3호 (통권 76호)
발행 년월 2018년 09월
국문 초록 본 논문은 기독대안학교의 고등학교 수학교육과정에 대한 이론적 고찰이다. 양적으로 증가하고 있는 기독대안학교교육이, 수학교과 교육과정의 측면에서 기독교적이며 대안적인 방향으로 나아가고 있는지에 대해 성찰하며 그 방향성을 제안하고자 한다.
이 논의를 위해 Ⅱ장에서는 기독대안학교가 추구하고자 하는 교육목적을 제시하고, 이것이 교과교육에 반영되는지를 확인하고자 한국기독교대안학교연맹(이하 기대연)의 회원학교들을 중심으로 고등학교 수학교육과정 운영 및 편성을 살펴본다. 그리고 기독교적이며 대안적인 교육을 중시하는 기독대안학교의 교육목적이 각 교과교육에 반영될 수 있도록 교육과정 재구성의 필요성을 주장한다. 그리고 Ⅲ장에서는 교육과정 재구성에 고려되어야 하는 사항을 제안하기 위해, 수학에 대한 신학적 이해와 이를 바탕으로 한 수학교육목표를 제시한다. 마지막으로 이 수학교육목표는 교육과정의 구성원리로 이어져, 세 차원의 방향으로 구현될 수 있다.
영문 초록 This article is a study on the theoretical reflections of the high school mathematics curriculum for the christian alternative schools. Eventually, I will suggest some hopeful directions for the christian and alternative mathematics curriculum. To reach this goal, chapter2 presents the educational objectives to be pursued by the christian alternative schools. In order to confirm whether these objectives are adequately reflected in the curriculum education, I will examine the ways of operating and organizing the high school mathematics curriculums which are currently being practiced among the member schools of the Association of Christian Alternative Schools in Korea. Furthermore, I will evaluate the necessity for restructuring the curriculum which emphasizes both christian and alternative education, so that the educational purpose for the christian alternative school must be reflected in each subject education. Then chapter3 pursues a certain theological understanding of the mathematics and the goals of mathematics education based on it. These will be the crucial elements to be considered for reconstructing the educational curriculum. Lastly, this article presents the major three directions for the constitutional principles of the curriculum, which reflect the goals as assessed above as to the christian alternative mathematics education.
키워드 기독대안학교, 수학교육, 수학교육과정, 교육의 종교적 중립성, 수학과 신학 / christian alternative school, mathematical education, mathematics curriculum, religious neutrality of education, theology and mathematics