통합 자료실

제목 기독교대학 재학생의 대학 몰입에 영향을 미치는 요인 탐색
영문 제목 The Investigation of Influential Variables on Institutional Commitment of Christian University Students
저자 백상현 (Sang Hyon Baek)
다운로드 pdf 신앙과학문 24(2) 백상현.pdf (535 KB)
논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제24권 2호 (통권 79호)
발행 년월 2019년 06월
국문 초록 본 연구는 기독교대학에 재학 중인 학생들의 개인배경특성, 종교적 배경과 대학환경풍토에 대한 인식이 학생의 소속대학에 대한 몰입수준에 어떠한 영향을 미치는지를 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구문제를 알아보기 위하여 4년제 기독교대학 4곳에 재학 중인 학생 385명의 학생들의 설문조사를 서면으로 진행하여 최종자료로 사용하였다. 수집된 자료들의 분석은 spss statistics 24.0 프로그램을 이용하였으며, 분석 결과를 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 개인배경특성 중 현재 기숙사에 거주하는 학생들이 그렇지 않은 학생들에 비해, 입학 당시 해당 대학에 대한 선호도가 높을수록 소속대학에 대학 몰입이 유의미하게 높은 것으로 드러났다. 또한, 종교적 배경 요인과 관련해서 현재 교회를 다니고 있으며, 부모님의 종교가 기독교인 학생이 그렇지 않은 학생보다, 현재 종교가 기독교인 학생이 무교인 학생에 비해 대학 몰입이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 기독교대학 재학생의 대학 몰입에 영향을 미치는 요인은 성별, 입학선호도, 현재 종교, 대학환경풍토의 인식인 것으로 드러났다. 구체적으로 남학생이 여학생보다, 입학 전 소속 대학에 대한 선호도가 높을수록, 기독교인 학생이 비기독교인 학생에 비해 대학 몰입이 더 높은 것으로 나타났다. 또한, 대학환경풍토의 하위변인인 학업적, 관계적, 신앙적 풍토는 대학 몰입에 가장 뚜렷한 영향력을 미치는 변수로 나타났다. 셋째, 학생의 현재 종교와 상관없이 성별, 입학선호도, 대학환경풍토 요인이 공통적인 영향력을 미치는 변수로 확인되었다. 종교적 배경과 관련해서 기독교인 학생들은 현재 교회에 출석하고 있는 학생들이 대학 몰입이 높은 것으로 나타났으며, 비기독교 학생들의 종교적 배경 요인은 대학 몰입에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 기독교 대학 재학생의 대학 몰입을 높이기 위한 방안을 논의하였다. 본 연구는 기독교대학 재학생의 개인적 특성과 종교적 배경, 대학환경 풍토에 대한 인식을 통해 향후 이와 관련된 대학 환경을 조성하기 위한 방향을 모색했다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 제한점을 제시하였다.
영문 초록 This study has a purpose to research how characteristics of individual background, religious background, and campus climate of students, who are attending a Christian university, could influence institutional commitment. In order to identify the research problems, this study surveyed 416 university students, who are attending Christian universities, which are four Christian universities with four-year-course, and final 385 surveys were utilized for analysis.
First, this study found that, in the individual background, the institutional commitment is significantly higher when students live in a dormitory rather than they do not live in a dormitory, and when they have preference of their university at the time of admission. Also, in the religious background, this study found that students have significantly higher institutional commitment when they are attending a church and their parents are Christian rather than students who are not attending a church and their parents are not Christian and when they are Christian rather than students who are atheist. Second, this study found that influential factors of the institutional commitment are gender, admission preference, current religion, and recognition of campus climate. Specifically, this study found that they have the higher institutional commitment when they are male students rather than female students, they have higher preference at the time of admission, and they are Christian rather than they are not Christian. Also, this study found that sub-variables of the campus climate such as academic climate, relational climate, and religious climate are the most influential variables. Third, this study found that the gender, the admission preference, and the campus climate are common influential variables regardless of current religions of students. Related to the religious background, this study found that Christian students who are attending a church show high institutional commitment and the religious background of students who are not Christian does not influence the institutional commitment significantly. This study is meaningful in that it explored results on the correlation among the individual and the religious back ground of Christian university students, recognition of the campus climate, and the institutional commitment. Limitations of this study were given. Limitations of this study were given.
키워드 기독교대학, 개인적 배경, 종교적 배경, 대학환경풍토, 대학 몰입