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제목 예술과 복음: 반 고흐의 풍경화에 대한 연구
영문 제목 Art and the Gospel: A study on Vincent van Gogh's Landscape Paintings
저자 라영환 (Young Hwan Ra)
다운로드 pdf 신앙과학문 25(1) 라영환.pdf (6.54 MB)
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논문 구분 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제25권 1호 (통권 82호)
발행 년월 2020년 03월
국문 초록 본 논문의 목적은 예수 그리스도의 생명의 복음이라는 관점에 빈센트 반 고흐의 작품을 살펴보는 데 있다. 반 고흐는 1880년부터 그가 사망하던 1890년까지 10년간 2,000여 점이 넘는 그림을 그렸다. 그 가운데 상당수가 풍경화였다. 반 고흐의 풍경화는 노동하는 사람들과 자화상 그리고 초상화들보다 상대적으로 덜 알려져 있다. 반 고흐가 화가의 길로 들어선 이후 자연의 모습을 집중적으로 그렸다. 한 가지 흥미로운 사실은 반 고흐가 그린 풍경화들은 대부분 아름다움과 거리가 먼 무엇인가 부족한 그리고 스쳐 지나가면 보이지 않을 것들이라는 점이다. 그는 덤불, 나무뿌리, 모래 언덕, 잡초, 숲속의 잡목과 같은 것들을 화폭에 담았다. 그가 이렇게 무엇인가 결핍된 풍경들을 화폭에 담은 이유가 무엇일까? 반 고흐의 풍경화는 반 고흐가 가난한 사람들을 소재로 그림을 그린 것과 같은 맥락에서 바라보아야 한다. 그리스도께서 긍휼의 눈으로 세상을 바라보신 것처럼 반 고흐도 긍휼의 눈으로 자연을 바라보았다. 반 고흐의 풍경화에 나타나는 이러한 특성은 그의 신앙적인 배경이 되었던 네덜란드 개혁파 신앙과 밀접하게 연결되어 있다. 본 논문에서 살펴보겠지만 반 고흐의 풍경화에 나타나는 독특성은 미술사적으로 보자면 17세기 네덜란드 미술의 전통 위에 서 있을 뿐만 아니라, 근본적으로는 17세기 네덜란드 미술의 저변에 깔린 그리 반 고흐의 신앙적 배경이었던 기독교 복음에서 찾아야 한다.
영문 초록 The purpose of this paper is to examine the works of Vincent van Gogh from the perspective of the gospel of Jesus Christ. Van Gogh created over 2,000 paintings over the period of a decade from 1880 to 1890, a large number of which were landscapes. Van Gogh's landscape paintings are less well known to the public compared to that of the laborers, selfportraits and other portraits. The focus of Van Gogh's work from 1880, when Van Gogh first stepped down the painter's path, were the laborers and the landscape. One interesting fact about van Goth's landscapes paintings are that the majority of his landscapes were not of sceneries that would be traditionally considered “beautiful”. Rather, he painted things like bushes, tree roots, sand dunes, weeds and woody groves. Why did he choose to capture such landscapes on canvas? Van Gogh's landscape paintings should be viewed from the same perspective as Van Gogh's paintings of the poor. Just as Christ looked at the world through eyes of compassion, Van Gogh did the same with nature. This noteworthy characteristic of Van Gogh's landscape paintings is closely linked to his religious background of Dutch Reformed faith. As will be discussed in this paper, the uniqueness of Van Gogh's landscape painting stands on the tradition of Dutch art in the 17th century. More fundamentally, it is to be found in the Christian Gospel, which was the foundation of Dutch art in the 17th century, and Van Gogh's own religious background.
키워드 반 고흐, 풍경화, 복음, 기독교 세계관, 17세기 네덜란드 풍경화