통합 자료실

제목 기독교대학 신입생의 성별, 전공계열에 따른 핵심역량 차이 분석: A 대학 사례를 중심으로
영문 제목 A Study on Core Competencies Difference According to Gender, Majors of University Freshmen: Focused on A-University
저자 백 상 현 (Sang Hyon Baek) (고려대학교(Korea University), 교육학 박사과정)
다운로드 pdf 001 신앙과 학문 25-3 백상현(페이지 5-35).pdf (790 KB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제25권 3호 (통권 84호)
발행 년월 2020년 09월
국문 초록 본 연구는 기독교대학 신입생의 성별, 전공계열에 따른 핵심역량 수준 차이와 특성을 밝힘으로써 재학기간 중 학생역량을 강화하기 위한 교육 방향을 모색하는 데에 있다. 이를 위해 본 연구에서는 수도권 소재 A 대학 신입생 940명을 대상으로 A 대학에서 자체 개발한 핵심역량진단 조사결과를 활용하였다. 신입생의 핵심역량 특징을 알아보기 위해서 기술통계 및 상관관계 분석을 진행하였고, 개인 특성에 따른 핵심역량의 차이를 분석하기 위하여 다변량 분산분석 및 사후검증을 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 도덕성 및 윤리성, 외국어능력, 융합적 사고능력에, 전공계열에 따라 나눔과 배려, 갈등조정능력, 대인관계능력, 논리적 사고능력에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 전공계열과 성별은 책임감, 나눔과 배려, 갈등조정능력, 자율적 리더십 역량에 있어서 통계적으로 유의미한 상호작용 효과를 보이는 것으로 밝혀졌다. 인문사회계열에서는 여학생이 네 가지 역량에서 높은 수준을 보인 반면, 예체능계열은 남학생이 더 높은 수준을 보였다.
영문 초록 The purpose of this study was to analyze the differences of Christian university freshman’s core competencies based on their majors and gender. For this purpose, this study employed 940 students in A university, and assessed their core competencies by using the results of the 2019 core competences assessment, which was developed by A university. Also, it utilized MANOVA and Post-hoc test to investigate whether there were any differences of the freshmen's core competencies based on their backgrounds of their majors and gender. The main results of this study were as follows. First, the results revealed that morality and ethicality, foreign language ability, convergent thinking ability competencies showed differences based on their gender, and sharing and consideration, conflict resolution, interpersonal relationship, logical thinking ability competencies showed differences based on their majors. Second, there were statistically partly significant interaction effects between their majors and gender with respect to responsibility, morality and ethicality, conflict resolution, autonomous leadership competency. In particular, the female student showed higher core competencies in humanities and social science fields whereas male students showed higher core competencies in art and physical Education field.
키워드 기독교대학, 대학 신입생, 핵심역량, 개인 특성