통합 자료실

제목 기독교 세계관으로 재구성한 체육교과 건강영역
영문 제목 Physical Education Lesson Planning Based on a Christian Worldview
저자 박영진 (Young Jin Park) (장대현중고등학교 교사)
다운로드 pdf 12. 박영진(최종본 273-295).pdf (5.67 MB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제28권 1호 (통권 94호)
발행 년월 2023년 03월
국문 초록 본 연구의 목적은 전인교육을 추구하는 체육교과가 전인교육에 실패하는 원인을 분석하여 기독교적 대안을 제시하는 것이다. 이를 위해 현행 체육과 교육과정의 철학적 배경이 되는 신체관의 문제점을 분석하고, 기독교 세계관적 관점에서 체육교과 전인의 개념을 재정의한 다음, 체육교과를 통해 가르치는 신체활동 지식을 재해석하였다. 그리고 기독교 세계관으로 재해석한 신체활동 지식 학습을 위해 체육교과의 신체활동 가치 영역 중 건강영역의 등산활동을 선정하여 수업지도안을 만들었다. 등산활동 수업은 자기 자신과 동료, 자연과의 관계 속에서 사랑을 연습하며, 배워갈 수 있도록 구성했으며 이 과정이 곧 체육교과가 추구하는 전인 양성과 건강한 사회의 구성원으로 준비되는 과정으로 보았다.
이상의 연구 결과를 바탕으로 이 글은 기독교적 관점에서 체육교과가 신체활동을 도구로 사랑을 연습하고 배워갈 때에 전인교육의 목적을 달성할 수 있음을 제언하였다.
영문 초록 The purpose of this study is to analyze the causes of whole person education failure in physical education and to suggest a Christian perspective as an alternative. To this end, this study analyzed the problems of the body view of the current physical education curriculum, redefined the meaning of the whole person in physical education based on a Christian worldview, and then reinterpreted the physical activity knowledge taught in a physical education class. In addition, a hiking activity lesson under the health unit from a physical education curriculum was reconstructed. The hiking lesson was designed to learn and practice loving oneself, others, and God’s creation, which is in line with the whole person education that aims to nurture healthy members of society. Based on the research results, the author suggests that the purpose of physical education for the whole person can be achieved by designing physical activities to love oneself, others, and God’s creation.
키워드 기독교 세계관, 체육교과 재구성, 신체활동 지식, 건강영역, 사랑