통합 자료실

제목 유아 신학적 개념 측정도구 개발 및 타당화
영문 제목 Development and Validation of a Scale for Measuring Theological Concepts of Young Children
저자 김성원 (Sung-Won Kim) (총신대학교 산업교육학부 부교수)
다운로드 pdf 4. 김성원 69-90.pdf (2.46 MB)
논문 구분 일반논문 | 교육학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제28권 3호 (통권 96호)
발행 년월 2023년 10월
국문 초록 본 연구는 유아의 신학적 개념을 확인하는 측정도구를 개발하고 타당화하는 것을 목적으로 한다. 측정도구 개발의 절차는 먼저 선행연구 분석을 토대로 구성요인을 결정하고 이에 해당되는 59개의 예비문항 개발하여 내용타당도 검사를 실시하였다. 8명의 전문가에 의해 이루어진 내용타당도 검사를 통해 39개 문항을 추출한 후 25명의 유아를 대상으로 부모 평정을 통해 예비 조사를 실시하였다. 예비 조사에서 일부 문항의 표현을 수정한 후 같은 방법으로 본 조사를 실시하여 421명으로부터 자료를 수집하였다. 불성실하게 응답한 자료를 제외하고 406부를 분석에 사용하였는데, 탐색적 요인분석에 277부 그리고 확인적 요인분석에 229부를 사용하였다. JAMOVI 2.3, SPSS 22, 그리고 AMOS 22를 사용하여 평행선 분석, 탐색적 요인분석 및 확인적 요인분석을 실시하였다. 집중타당도와 판별타당도를 포함하는 개념타당도 분석 및 내적일관성 계수인 Cronbach’s α를 사용한 신뢰도 검증을 통하여 최종 추출된 요인 및 문항 다음과 같다: ‘하나님과 예수님에 대한 이해’에 해당하는 12문항, ‘구원과 동행의 삶에 대한 이해’에 해당하는 6문항, ‘선과 악에 대한 이해’에 해당하는 4문항, 그리고 ‘영적 훈련에 대한 이해’에 해당하는 3문항. 본 측정도구는 유아의 신앙을 확인하는 자료로써 기독교 유아교육 분야의 연구와 사역에 유용한 도구가 되리라 기대된다.
영문 초록 This study is intended for developing and validating a scale to measure the theological concepts of young children. The process for developing a scale was as follows: First, sub-factors were chosen and 59 preliminary corresponding questions were developed based on the literature review of previous studies. Thirty-nine questions were extracted from eight experts through a content validity procedure. After conducting a preliminary survey with 25 young children using parental ratings to revise the wording of the questions, in the main survey, data from 421 young children were collected using the same method. After excluding data with a negligent manner, 406 copies were used for analysis. Two-hundred seventy-seven copies were used for exploratory factor analysis, and 229 copies were used for confirmatory factor analysis. Parallel analysis, exploratory factor analysis, and confirmatory factor analysis were conducted using JAMOVI 2.3, SPSS 22, and AMOS 22. After analyzing construct validity, including convergent and discriminant validity, and verifying reliability through Cronbach's α, an internal consistency coefficient, the final extracted factors and items are as follows: 12 questions for ‘understanding God and Jesus’, 6 questions for ‘understanding salvation and a life of companionship’, 4 questions for ‘understanding good and evil’, and 3 questions for ‘understanding spiritual disciplines’. It is hoped that this scale will be a useful tool for research and ministries in Christian early childhood education as a data source for evaluating the faith of young children.
키워드 유아, 신학적 개념, 측정도구 개발, 측정도구 타당화