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제목 ‘설교’ 패러다임의 전환을 위하여: 선포에서 설득으로
영문 제목 Towards a Paradigm Shift of Sermon:From Proclamation to Persuasion
저자 김연종 (단국대학교)
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논문 구분 일반논문 | 신학/철학
발행 기관 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425)
발행 정보 제15권 4호 (통권 45호)
발행 년월 2010년 12월
국문 초록 전통적으로 설교는 선포로 인식되어 왔다. 설교자가 하나님의 말씀을 청중에게 전하는 것이라고 생각한 것이다. 하지만 이는 송신자 위주의 일 방향적 자기중심적 메시지 전달방식이다. 정작 소통의 대상인 수용자를 배려하지 않기 때문이다. 오히려 소통은 상대의 수용을 전제로 하는 수용자 중심의 방식을 말한다. 상대가 받아들이지 않으면 소통도 없다고 보기 때문이다. 상대에 초점을 모으면 설득만한 좋은 소통방법은 없다. 강요나 회유로 상대를 움직일 수 있지만 효과는 일시적이고 표피적일 수 있다. 때문에 가장 완벽한 설득은 자기설득이다. 상대가 스스로 변화를 결심하면 그 효과는 지속적이고 심층적이다. 덧붙여 설득은 상대를 진정으로 사랑하는 마음으로 이루어져야 한다. 자기에 대한 사랑이 느껴져야 비로소 상대가 마음을 열고 반응한다. 이러한 관점에서 보면, 좋은 설교란 청중이 감동을 받아 스스로 변화할 수 있도록 동기를 부여하는 설교이다.
전달이나 선포가 아니라 성도를 사랑하는 마음에서 비롯한 설득이어야 한다. 본 논문은 설교를선포라는 일방적 메시지 전달방식이 아니라 설교자가 성도를 설득하는 과정으로 볼 것을 제안한다. 이를 위해 설득의 개념, 전제, 방법들을 설명하고 이를 근거로 설교 패러다임의 전환을 제언하였다.
영문 초록 It has been taken for granted that sermon is a proclamation. It is because the preacher delivers the audience God''s message. It reveals that preaching is not a two-way of communication, but a one-way of conveyance. Communication, however, prerequisites acceptance from the audience. Persuasion, in this perspective, is a suitable way for the
audience to reach to the mutual accommodation. Persuasion is a process which involves an agreement but not a forceful one. If you want to persuade someone, you need to come close with desirable and loving heart. The reason is that he/she reads the message only through your sincerity. In simpler terms, the others open their heart if you open your heart first and vise versa. A true persuasion is persuading one''s self, which means influencing in their own being. In this sense, a best sermon is the one which helps the audiences to think, motivate, and move them to take an action on their own self. This thesis is a proposal that a sermon shouldn''t just be an ordinary way of sending a proclamation but a process which the preacher is able to persuade the believers. In keeping with this notion, the idea of persuasion''s concept, premise, and method are proposed to change the idea of sermon paradigm.
키워드 설교, 커뮤니케이션, 설득, 선포, 설교자